Visionen och drömmen – ett berättarcentrum i anrik miljö

Jag har under mina två veckor som bloggare försökt beskriva hur vi på hotellet försökt bidra till att vårda och förstärka namnet och varumärket Selma Lagerlöf, för att på det sättet locka än fler besökare till Sunne, vilket i sin tur ger både arbetstillfällen och skatteintäkter som kommer oss alla till nytta.


Så… när jag nu avslutar mitt bloggande kanske det är läge att drömma, önska och visionera lite… vem vet vilken framtidstomte som kommer smygande ur Sundsbergets skog med oväntade klappar på ryggen.

Om jag får drömma, så ser jag i en nära framtid att hotellet och Sundsbergs Gård är införlivat i varandra. Det finns massor av samverkansmöjligheter som skulle bli ekonomiskt effektivt för båda verksamheterna, till exempel fastighetsskötsel, öppethållande, telefon, med mera. Den stora lokalen (ladan) har vinterbonats och rustats upp lite, och vips har Sunne fått sin stora möteslokal för ca 500-600 personer, dessutom belägen mitt mellan de två storhotellen. En enorm möjlighet när det gäller att locka större möten, event och arrangemang till Sunne, med några minuters promenadavstånd till totalt 700 bäddar.

Nya hyresgäster på gården har Västanå teater blivit… här, mitt i en genuin miljö, kan vi tillsammans stärka berättartraditionen i Sunne. Loftet och Stallet ger möjlighet till både gästspel och mindre teateruppsättningar, guidningarna i muséerna kan skötas av professionella skådespelare vilket lyfter upplevelsen till en ny dimension. Här kan besökare möta karaktärer från förr, kanske Marianne Sinclair guidar på gården en midvinternatt och berättar om hur det var i sagan…

Med en vinterbonad lada, kan det även arrangeras större uppsättningar, både inhyrda (liknande Pengarna eller Livet) eller egna uppsättningar. Här kan berättande ske på olika scener, i olika stora uppsättningar och i alla dess former… med gemensam kraft skapar vi ett Berättarcentrum på Sundsbergs Gård, som inte bara lockar fler besökare till orten, det bidrar även till en stabil framtid för just gården och ger möjlighet för flera viktiga verksamheter att utvecklas starkt tillsammans...

Vilka skulle då det här vara bra för? Min bild är enkel: Alla!! Det är bra för affärer och handlare i Sunne, det är bra för kommunen, det är bra för besöksnäringen och det är bra för kulturen. Det skulle kunna bli ett berättarkonstens Mosebacke, där en stor mötsarena genererar den ekonomiska grundstenen som allt vilar tryggt på. Det kan bli en unik mötesplats. I min värld är Sundsbergs Gård en pärla med oanade möjligheter… belägen där den är med cirka 90 000 övernattande besökare per år på bara några hundra meters avstånd på och med alla dessa spännande utrymmen, kryddat med historia och vacker miljö.
En dröm? Kanske.. En vision? Ja, men mycket närmare realitet än en vanlig vision… En omöjlighet? Absolut inte.. En möjlighet? Självklart!

Med dessa ord avslutar jag mitt bloggande, och passar på att tillönska er alla ett riktigt Gott Nytt År!

/Mattias Nord

Kommentarer

Populära inlägg