Mattias Nord - att leva med Selma ...


Detta är den tredje gången under mina arbetsår som jag jobbar på Hotell Selma Lagerlöf, som det hette vid min första anställning eller Quality Hotel Selma Lagerlöf, som det benämns idag. Att det blivit tre anställningstillfällen beror dels på att jag tycker att det är ett fantastiskt hotell med massor av möjligheter, och att det är beläget på en plats som är sagolik. Första gången jag anställdes var i juni 1989, och det var då mitt absolut första jobb. Jag fick börja som restaurangbiträde på Värdshuset Nils Holgersson, med arbetsuppgifter som att sitta i kassan, köra brickvagnar och liknande. Efter sommaren fick jag den för mig i det läget otroligt spännande möjligheten att jobba inne på hotellet, som servitör i det ena av dåtidens två skiftlag. Det blev två lärorika och starkt minnesvärda år då, och än idag finns det minnen som jag gläds åt att de numera bör betraktas som preskriberade. Självklart blir man då och då påmind om dem, men numera är det mest under gemensamma skratt som man nämner någon händelse…

Därefter var jag tillbaka som försäljningschef 2001-2005, då Selma och Spa var ett gemensamt företag. Även det väldigt lärorikt och mycket utvecklande, även om just de åren bar en sorgkant av en händelse på den privata fronten.

MEN… hösten 2007 fick jag efter att ha jobbat på TV4 i två år ett samtal som handlade om jag möjligen var intresserad av att bli VD för Quality Hotel Selma Lagerlöf. Första reaktionen var tveksam, men samtidigt kittlades jag av tanken och möjligheten att få stå vid rodret för hotellet i mitt hjärta. Jag hade min uppfattning om vad som tappats bort under åren, och vad som kunde vara utvecklingsmöjligheter värda att satsa på. Efter att ha rådfrågat familjen och några närstående beslöt jag mig för att anta utmaningen.

Min bild var att den själ som hotellet haft vid starten och den tydliga koppling till namnet ”Selma Lagerlöf” som vi fått förmånen att bära, hade tappats bort under åren. Hotellet hette så, och visst bar konferenslokalerna fortfarande namn efter gestalterna i Gösta Berlings saga, men mycket annat hade försvunnit under resan. Min uppfattning var att möjligheterna med att bära ett så starkt namn, med internationell ryktbarhet och kännedom, var en osannolik tillgång i allt som kunde inrymmas i kommunikation, produktutbud och varumärke. Det finns få personer som känns igen av de allra flesta bara på förnamnet, men Selma är definitivt en av dem… så hur kunde vi nyttja det starka företagsnamnet och samtidigt bidra till att själva göra insatser för att Selmas namn skulle vara fortsatt starkt och intressant.

En av de absolut första dagarna lyssnade jag till marknadschefen för Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby. Allt han sa gick rakt in i huvudet på mig. Det han framförde, var att ingen produkt får finnas där, inte den minsta lilla godisbit, utan att man ställer sig frågan vad Astrid sagt om den saken eller hur den kunde passa in i hennes berättelser. Självklart är det stor skillnad på en upplevelsepark för barn, och ett hotell med ett brett utbud av nöjen, paket och upplevelser… men grundstenen måste ju vara densamma! Jag rannsakade mig själv och vårt utbud, och insåg att vi var ganska långt från att ha det just så. Men det var ju en möjlighet!!! Så det bar hem till skrivbordet och ganska snabbt kallade vi ihop ett brainstormingmöte… Hur kunde vi hitta en röd tråd genom alla våra produkter, paket, måltider och upplevelser som kunde kopplas till Selma Lagerlöf? Det blev en lång lista… och de följande dagarna ska jag berätta om några av dem. Vissa idéer är ännu inte förverkligade, och vissa ligger i träda, men idélistan är rik, frodig och inspirerande… Det är en enorm styrka och tillgång för trakten att ha Selma som ett dragplåster och lockelse, och det förpliktigar att vi alla hjälps åt med att putsa på varumärket så det behåller sin glans och lockelse.

Kommentarer

Populära inlägg