Idrotten har många ansikten

Sitter med rinnande näsa, ögon som kliar, nysandes och försöker plita ner några rader. Allergin gör sig ständigt påmind under det underbara sommarhalvåret. Som av en slump älskar jag att spela golf, tennis, gå på fotboll och vistas ute i naturen.

Igår hade jag förmånen att få skjutsa Barbro och Johan (fru och son) på deras tennisträning och fotbollsträning, åka och handla, för att sedan fixa kvällsmaten när de hoppade i duschen.

"Förr i tiden" var det andra som skötte den detaljen när jag själv var mitt uppe i den egna idrottskarriären. Min syn på jämställdhet, ledarskap och barn och ungdomsidrott har förändrats dramatiskt de senaste femton åren, måste jag erkänna. Återkommer till detta.

Läste i dagens tidning om stenkastande vuxna som attackerade ett pojklag på väg hem i buss från en pojkallsvensk fotbollsmatch i Karlstad. Det skulle aldrig kunna hända här hemma i lilla Sunne, eller hur?

Händelsen speglar naturligtvis inte ungdomsidrotten generellt, men visar möjligtvis vikten av att utbilda människor på alla nivåer, i samhällets och idrottens värderingar. Här har jag och mina kollegor en jätteuppgift att fylla!

Som jag berättade igår jobbar jag i Studieförbundet SISU Idrottsutbildarna och vi utbildar och organiserar utbildning för alla individer i alla idrotter, i hela landet. Vi bildades av samtliga dåvarande RF-anslutna (Riksidrottsförbundet) specialidrotter, en solig eftermiddag den 23 september, 1985, på Bosön, utanför Stockholm. Unga och vitala fyller vi alltså 25 år, i år.

Vår och min uppgift är att jobba med framförallt föreningsutveckling, i min roll som utbildningskonsulent. Inom näringslivet och offentlig verksamhet skulle jag troligtvis kallas organisationskonsult.

Vi utbildar aktivitetsledare som är de som möter och leder den aktive i idrottsaktiviteter. Det kan vara tränare, ledare, coacher, mentorer, domare och funktionärer. Självklart också organisationsledare som är alla de som utvecklar, planerar, driver och administrerar föreningar och förbund, exempelvis styrelser, kommittéer, valberedningar och anställda.
Aktiva, föräldrar och stödmedlemmar är andra viktiga målgrupper att utveckla.

Nej, nu satte hungern i så jag tror att jag åker ner till golfklubben och käkar lunch i en underbar miljö. Förresten, ett litet tips i all välmening till alla som känner sig stressade, utarbetade och som tar med sig jobbet hem; börja spela golf! Ett utmärkt sätt att koppla bort alla tankar, förutom att träffa den lilla bollen och försöka få den i ett litet hål i marken.

Vi hörs

Kommentarer

Populära inlägg