Reflektioner kring text och berättande

05:07. Tåget från Sunne. På väg mot Stockholm.
Igår kom jag hem strax innan klockan tio på kvällen, hann packa upp och svara på lite mail innan jag lade mig för att läsa och förbereda inför idag. Blåste ute. Ingen snö.

08:39. Stockholm centralstation. Möte med musiker om en idé till en framtida föreställning, frågade även om han vill vara med och arbete kring Slottet. Vi satt i ett mörkt hörn av ett mörkt café. Jag vaknade till. Diskuterade Mästaren och Margarita som jag efter tidigare läsning nu lyssnat på till och från Göteborg och till Stockholm. Försöker förstå anledningen till berättelsens omvägar. Bästa sättet att dramatisera den i två akter. Vad måste utelämnas. 

10:00. Dramatiska högskolan. Går genom tysta korridorer. Kaffet skvalpar ut över golvet. Ser fram emot de kommande tre dagarna. Blottlägga någonting hos mig själv. Finna tomrum jag inte visste fanns. 
12:00 Lunch. Någon sorts julbord. Lyckas lägga på någonting som tituleras som äggröra men smakar lutfisk. Är det jag eller någon annan som gjort fel?

13:00 Diskussion och reflektion kring våra texter och berättande, moralfilosofiskt, döden, livet, och något där emellan. 

Svart utanför fönstren. En person säger att det är vackra färger. Jag tänker att det är lerigt. Halt. Ensamt. Tomt och tyst. Höstmelankoliskt. En hund springer bland leran. Det skvätter om dess tassar.

16:00 Samtal med en vän. Pratar om de villkor som finns inbäddade i en text ur dess tänkta form, gentemot dess tänkta publik. Vad är en bloggtext, en roman, en novell, vilka krav ställer publik, form, författare, vad utgör grunden i vad jag vill berätta, här, nu, idag? Pratar med min vän om att skriva sig in i omöjliga positioner, situationer. Min rädsla för att skriva bort mig själv till en på förhand beställd publik. Svårigheter som handlar om rädslor som uppstår i mötet mellan förväntningar och ärlighet. Att våga påstå någonting. 

Planerar mitt utforskande arbete inför våren. Sista dagarna den här terminen i det klassrummet. 

Ikväll ska jag till Konstfack, även där sista veckan för i år. Första terminen som student på många år.

Stockholm centralstation
I helgen köpte jag filtar på överskottsbolaget i Göteborg, till Slottet, det var kallt förra veckan men nu har jag vid behov varma ullfiltar att ge de som kommer till divanen.

Det skvätter om mina skor när jag går mot tunnelbanan. Det glänser om bilarnas motorhuvar. Jag minns när jag var på Island. Kylan. Någonting svart och hotfullt. Storm. Svavel. November för två år sedan. Tiden är alltid närvarande. Spänner sin båge. 

Ser fram emot sömn och drömmar inatt./Christofer Bocker

Kommentarer

Populära inlägg