Några år blev till 36 år jorden runt

Då jag kom till Oslo med Up With People trodde jag att här skulle jag väl bli några år och så tillbaka till Sverige för att till slut jobba som lärare – men så skedde det nu inte.

Efter tre år på Up With Peoples Europakontor så slutade jag och flyttade med min man till Bergen. Efter att ha jobbat internationellt så många år så tänkte jag att jobba på hotell blir skoj – nya gäster varje dag och många från utlandet.
SAS hotellet på Bryggan blev min arbetsplats, först på konferensavdelningen och sedan som försäljningschef. SAS Hotellet var en otroligt trevlig arbetsplats.
Efter 5 år så flyttade vi tillbaka till Oslo och fortsatte att jobba inom restaurangbranschen med marknadsföring.
Ann-Cin och The World

Återigen kom det en ny möjlighet jag inte kunde tacka nej till, fast många varnade mig för att detta projekt inte skulle fungera. Jag tyckte att detta var spännande och tänkte – blir det bara ett år så är det spännande att få vara med på ett nytt och unikt projekt. 
Min tidigare chef hos Up With People tog kontakt.

”The World”
Han jobbade med et nytt koncept ”The World”   http://aboardtheworld.com/
Världens första och enda fartyg där du kan köpa din egen lägenhet ombord! 
I stället för att ha 4–5 hem runt om i världen så har du här ett hem som konstant reser runt i världen och besöker unika platser. Än i dag är det inget annat fartyg som erbjuder denna möjlighet.
Mitt jobb blev att marknadsföra och sälja lägenheter till kunder i Europa, Afrika, Asien och Australien/New Zealand.

Det finns 165 lägenheter ombord från 30-300 kvm. Ombord finns det 4 restauranger, 3 barer, 2 pooler, tennisbana, gym, spa, frisör, bibliotek, golfsimulator etcetera.
Då lägenheterna har ordentligt kök så finns det också en Deli där du får handla frukt, grönsaker, kött, fisk, nybakat bröd, vin och allt annat du behöver.

Nyrårs afton vid poolen om bord på The World
The World reser konstant över hela världen; Antarktis, Bearing Sea, Nord Vest passagen, Madagaskar, Papua New Guinea, Spetsbergen …
Vid nämnda platser har det varit Expeditioner för dem som vill delta. Ett tiotal experter finns ombord, de håller föreläsningar och leder expeditionerna.
Jag har haft sådan tur, att få vara med ombord för att ta emot mina och mina kollegors kunder för visning innan något köp görs. Här har jag verkligen fått förena nytta med nöje. Tänk att få betalt medan jag har besökt spännande platser och upplevt fantastiska evenemang.

På toppen av en Sanddyna i Namibia, tungt att klättra upp
En höjdpunkt var "Amerikas Cup" i Auckland New Zealand 2003. 
The World var flaggskeppet som tog de tävlande båtarna ut till seglarbanan. Vi såg hela racet på väldigt nära håll!  Det var Schweiz som tog hem segern.

Sir Edmund Hillary signerade sedeln som har hans bild
Under Amerikas Cup fick jag den äran att träffa och äta middag med Sir Edmund Hillary, han var den första som besteg Himalaya. Han är en hjälte hemma på Nya Zealand och han var avbildad på deras 5 pundsedel, det brukar vara av döda kända personer. Jag hade en 5 pundsedel som han signerade.

En annan höjdpunkt var i Alaska, att på nära håll se både brunbjörn och svartbjörn. Vi hade med oss guide med gevär och så klappade vi med stenar så vi skulle skrämma bort björnarna om de eventuellt var på stigen framför oss.  Fascinerande att björnarna fångade lax i överfyllda laxälvar. De behövde inte anstränga sig så mycket.

I Abu Dhabi blev jag inbjuden till en eftermiddags ceremoni till en minister (del av kungafamiljen).
Det var en intressant seans, bara män och så jag och en annan kvinna som var med mig. Ministerns dotter är en av mina kunder och tidigare på dagen hade vi haft lunch tillsammans på The World. När hon kom, hade hon med sig 400 parfymflaskor som var presenter till ALLA om bord.

Nyårsafton på The World
Jag har fått vara med på två ”Monaco Grand Prix” evenemang där det på fredagskvällen är en stor välgörenhetsauktion där Formula-1 förarna visar fram kläder på Cat-walken. Det är en gästskara av både kända och okända människor, som spenderar mycket pengar på alla utrop.

Sir Jackie Stewart, legendarisk Formula-1 förare
 vid auktionen under Monaco Grand Prix
Vi hade donerat 2 veckor om bord på "The World" så jag var där och representerade "The World" och Prins Albert var naturligtvis där och representerade Monaco.


Efter 10 år så var jag klar för att göra något annat – och återigen så erbjöds det en ny möjlighet, och jag griper ju chansen när den kommer. Det är bara att hänga på – jag kan ju alltid ändra mitt beslut, tänker jag. (För många säger nej tack till en möjlighet utan att veta vad de säger nej tack till).
Jag kommer tillbaka med ett sista blogginlägg senare i veckan.
Ann-cin

Kommentarer

Populära inlägg