Vad kan man göra för att världen ska bli lite bättre?

Det är lätt att fastna i nyhetsflödet om kriget i Ukraina. Bli uppslukad av de hemskheter som Rysslands invasion inneburit och fortsatt innebär. Det är svårt att föreställa sig hur det är att befinna sig mitt i ett krig, med bomber som faller. Utan mat, el och vatten. Med livlösa kroppar på gatorna. Barn utan föräldrar.

Vad kan man göra för att hjälpa till och göra världen lite bättre? Man kan ju inte gärna greppa ett vapen och åka ned till fronten. Inte har jag sjukvårdskompetens heller så där är jag oduglig. Ingen buss eller busskort har jag att åka ned och hjälpa flyktingarna till Sverige. 

Jag donerar så mycket jag kan till Röda korset och UNHCR. Börjar förbereda familjen att ta emot en familj. Plötsligt känns jobbstress, överfull mailbox och hårda deadlines i projekten rätt futtiga i relation till vad en Ukrainare går igenom just nu.

Röda Korset om Ukrainaarbetet












Jag läste nyligen ”Olyckliga i paradiset : Varför mår vi dåligt när allt är så bra?” av Christian Rück. Det är intressant läsning om nutiden och hur vi i jakten på lycka och välmående missat insikten att vi ibland behöver lida och må lite dåligt för att må bra! 

Gränsen för vad som är sjukt och friskt har förskjutits i debatten och samhället men inte inom sjukvården. Däremot är det intressant läsning kring att Sverige är det enda landet i världen med diagnosen utmattningssyndrom. Där receptet på stress och utmattning ofta bara är att ”ta det lugnt och vila”. 

De som är insatta i problematiken verkar dock rekommendera analys av ens vardag och prioritering av de saker som ger energi. Bra sömn, bra mat och träning som man tycker är kul. Jag kan nog kryssa för de senare två, men skulle nog i ärlighetens namn behöva någon timme till.

För mig är träning centralt för att jag ska må bra och vara på gott humör. Löptur med vovven på morgonen är helt underbart. Simträning med sonen är otroligt inspirerande om än tekniskt svårt. Karateträningen på tisdagar och söndagar ger oerhört mycket. Både som tränare och den egna träningen.


Med vänliga hälsningar

/Fredrik


Karateträningen ger oerhört mycket.



Kommentarer

Populära inlägg