Första kontakten med biståndshandläggaren
Det händer att människor drabbas av plötslig sjukdom eller att ens funktioner försämras. Man kanske inte längre har kraften eller funktionerna att klara sig helt själv i vardagen. Ibland hör personen i fråga av sig själv, kanske är det anhöriga eller vänner som hör av sig till oss om att de ser att en person i deras närhet kan behöva mer stöd.
Det kan räcka med ett telefonsamtal, men många gånger åker vi på hembesök, då får personen beskriva sin situation, vad den klarar av själv, men även vilka svårigheter som finns. Arbetssättet kallas IBIC där resurser, behov och mål beskrivs kring personen som behöver stöd i det dagliga livet. Vi hämtar därmed in uppgifter och gör en bedömning vad för insatser personen kan tänkas behöva.
Vi utgår från Socialtjänstlagen och även kommunens riktlinjer för att ta beslut om vilka insatser som kan vara aktuella, samt vilket slags intervall på insatserna som anses skäligt.
Kommentarer