Hemtjänstinsatser efter sjukhusvistelse

När en person, som vi i kommunen kallar för kund, är inneliggande på sjukhus och bedöms ha behov av utökade insatser från kommunen så ringer ibland både biståndshandläggaren, rehabpersonal och distriktsköterskan tillsammans upp kunden på sjukhus. 

Vår förhoppning är att kunden ska få framföra sina tankar och önskemål, men även att vi får förklara vad kommunen kan erbjuda för hjälp när kunden kommer hem. Vi informerar om insatser som kommer att bli aktuella. I samtalet diskuterar vi även om kunden vill mötas upp inför hemgång. När det gått ca en vecka efter hemgång är det vanligt att vi åker ut till kunden och gemensamt följer upp hur det gått efter hemgång. Ibland är även hemtjänstpersonalen och anhöriga med. Då kan vi justera insatser om det behövs och vi kan göra en mer stadigvarande planering framledes. Vår förhoppning är att kunden ska känna sig trygg med att få svar på frågor som dykt upp och att man ska känna sig trygg med att gå hem med hemtjänstinsatserna.

Här ser ni mig Malin Mattsson som är biståndshandläggare, arbetsterapeut Kristin Thyberg, sjuksköterskestudent Wilma och distriktsköterska Sandra Viklund, när vi gemensamt åker ut på ett gemensamt hembesök.

När vi gör hembesök tillsammans lär vi känna varandra bättre och blir tightare som ett team.

Utifrån vår arbetsmiljö bidrar även bilresorna till att vi i teamet lär och känna varandra på ett personligt plan, vilket också skapar förutsättningar för ett bättre samarbete.

Kommentarer

Populära inlägg