Fryxellskas studie- och yrkesvägledare tar över stafettpinnen

 Hej alla Sunnebor och övriga såklart!

Jag heter Madeleine Persson och arbetar deltid som Studie och Yrkesvägledare (Syv) på Fryxellska skolan! Övrig tid arbetar jag som lärare och kursledare på Karlstad Universitet där jag bland annat utbildar framtida dansare och lärare.



Under denna vecka kommer du få följa med mig i mitt jobb som Syv på högstadiet, ett jobb som jag älskar och brinner för, där relationsbygge, kommunikation och motivation är viktiga delar.

Vad gör då en Syv?

En studie- och yrkesvägledare syftar till att förbättra elevens kompetens att göra framtida studie och yrkesval. Detta innebär att eleven, utifrån sina förutsättningar, blir medveten om olika alternativ, sina egna möjligheter samt ges möjlighet att öva på att fatta och genomföra beslut. Hos mig på högstadiet innebär det bland annat samtal, övningar och information både individuellt och i grupp. Samtalen kan innehålla allt från meritvärde (betyg) och val av gymnasieprogram till mående, stress och motivation. Studiebesök, prao, skolors öppet hus och framtidsmässor är andra aktiviteter som görs för att öka elevernas självkännedom.

Sen är det klart att vi diskuterar andra viktiga saker också som temadagar, år 9´s avslutningsfest, a-traktorer och kärleksbekymmer 😉

I Sunne kommun är vi fyra studie och yrkesvägledare fördelade på olika skolor. Mer om skolans plan för studievägledning kan ni läsa här: studie-och-yrkesvagledning-grundskola-gymnasium.pdf (sunne.se)

Denna vecka kommer jag delge hur vardagen kan se ut hos mig med bland annat gymnasieval, antagningsmöten, elevråd, filminspelning och Yrkes-SM.

Häng med, det blir kul! 😊

Soliga hälsningar/Madde

Häng på "Snacketorget".




Kommentarer

Populära inlägg