Förebyggande och främjande aktiviteter

Varje vecka ses vårt elevhälsoteam för att följa arbetet på våra skolor, det är väldigt värdefull tid för oss att vara samlade tillsammans en förmiddag i veckan. Då blir vi uppdaterade kring arbetet som fortlöper ute på skolorna, lyfter insatser som är igång och skruva tillsammans på olika förebyggande och främjande aktiviteter.

Vi har under det sista året arbetet in en ny struktur som kallas för elevhälsomöten när vi varje termin möter mentorerna för att specifikt fokusera på deras grupp av elever. Här utgår vi från gruppnivå och mötena följer en strikt välorganiserad form, vilket gör mötena effektiva och elevhälsans olika professioner fungerar som ett reflekterande team till mentorernas beskrivning över gruppen. Vi har fått mycket positiv feedback på den här förändringen hos våra lärare, de känner sig lyssnade på, får konkreta råd på vägen och utveckling sker. Vi pratar mycket om att skapa en variation i arbetet tillsammans med eleverna, och ett arbetssätt som vi ser är gynnsamt är att jobba i stationer - kortare arbetspass, där man naturligt får in rörelse och en variation under en lektion.
 
Våren är en intensiv period i skolan, både i klassrum, för lärare och för skolledare. Organisationen för kommande läsår ska bli klar, vakanta tjänster fyllas och eleverna genomför nationella prov i åk 3 och 6 för att vi ska få ett grepp om elevernas kunskapsnivåer. Vi har i flertal år arbetat med samrättningar av de nationella proven då det ökar likvärdigheten mellan våra skolor och det är även en chans till kompetensutveckling för våra lärare.
 
Förutom grundskolans uppdrag så ansvarar vi även för fritidshemmet som spelar en viktig roll i barns utveckling och välmående. Det erbjuder en trygg och stimulerande miljö där barn kan delta i olika aktiviteter före och efter skoltid. Genom att främja social interaktion, kreativitet och fysisk aktivitet bidrar fritidshemmet till att stärka barnens självförtroende och sociala färdigheter. I maj uppmärksammas fritidshemmets betydelse genom Fritidshemmensdag. Firandet ser olika ut på våra skolor, men det är allt ifrån fem-kamp, glasskalas, korvkiosk till hoppborgar.

Bild från förskoleklassen på Skäggeberg där man arbetar med stationer för att skapa ett varierat arbetssätt. Eleverna jobbar med en aktivitet i ca 15 minuter innan man byter till nästa i en mindre grupp.


 

Populära inlägg