Resor som gymnasielärare
Visst är det kul med resor? Erasmus+-projektet gör det inte bara möjligt för våra elever att se världen, utan också för oss lärare att ge oss ut på upptäcktsfärd – både för att utvecklas professionellt och för att samla på oss nya perspektiv (och kanske några spännande anekdoter till fikarasten).
Resorna kan ha olika syften. Ibland handlar det om att smida
planer för framtida utbyten – det som kallas "preparatory visits".
Andra gånger får man chansen att testa på "shadowing", där man
bokstavligen skuggar en utländsk kollega några dagar. Det är som en
live-dokumentär om läraryrket, där man samtidigt reflekterar och diskuterar
viktiga frågor inom Erasmus-projektet.
I år har vi hunnit med både en planeringsresa till Frankrike
(bonjour, baguetter och brainstorm!) och en skuggning i Finland – där kaffet är
starkt och utbildningen ännu starkare.
Att träffa kollegor från andra länder är ovärderligt.
Plötsligt ser man sin egen undervisning i nytt ljus – som om någon putsat
glasögonen åt en. Att höra vad våra europeiska kollegor tycker om vår skola,
vår arbetsmiljö och hela det svenska skolsystemet är både inspirerande och
ibland rätt ögonöppnande. Vi glömmer lätt hur mycket vi faktiskt har att vara
stolta över här hemma.
Det som kanske värmer mest är den starka känslan av
gemenskap. Oavsett språk, land eller läroplan står vi alla i samma båt – ibland
ror vi motvind, ibland seglar vi i medvind – men vi gör det tillsammans. För
när allt kommer omkring är vi alla EU-medborgare... och framför allt: kollegor
i klassrummet!