Resor som gymnasielärare

Visst är det kul med resor? Erasmus+-projektet gör det inte bara möjligt för våra elever att se världen, utan också för oss lärare att ge oss ut på upptäcktsfärd – både för att utvecklas professionellt och för att samla på oss nya perspektiv (och kanske några spännande anekdoter till fikarasten).

Resorna kan ha olika syften. Ibland handlar det om att smida planer för framtida utbyten – det som kallas "preparatory visits". Andra gånger får man chansen att testa på "shadowing", där man bokstavligen skuggar en utländsk kollega några dagar. Det är som en live-dokumentär om läraryrket, där man samtidigt reflekterar och diskuterar viktiga frågor inom Erasmus-projektet.

I år har vi hunnit med både en planeringsresa till Frankrike (bonjour, baguetter och brainstorm!) och en skuggning i Finland – där kaffet är starkt och utbildningen ännu starkare.

Att träffa kollegor från andra länder är ovärderligt. Plötsligt ser man sin egen undervisning i nytt ljus – som om någon putsat glasögonen åt en. Att höra vad våra europeiska kollegor tycker om vår skola, vår arbetsmiljö och hela det svenska skolsystemet är både inspirerande och ibland rätt ögonöppnande. Vi glömmer lätt hur mycket vi faktiskt har att vara stolta över här hemma.

Det som kanske värmer mest är den starka känslan av gemenskap. Oavsett språk, land eller läroplan står vi alla i samma båt – ibland ror vi motvind, ibland seglar vi i medvind – men vi gör det tillsammans. För när allt kommer omkring är vi alla EU-medborgare... och framför allt: kollegor i klassrummet!

Populära inlägg