Hej och välkommen till miljö- och byggenheten!
Nu är det vår tur att presentera oss och ge er en inblick i vår arbetsvardag. Sedan februari 2023 hittar ni oss på Selmagården, Ekebyvägen 1B. Vår enhet består av tio personer. Hos oss arbetar bygglovshandläggare, miljö- och hälsoskyddsinspektörer, alkohol- och tobakshandläggare, livsmedelsinspektör, förvaltningssekreterare, administratör och enhetschef.
Arbetsuppgifterna inom enheten är många och vi arbetar med olika saker inom våra olika ansvarsområden. Tillsammans går de ändå hand i hand med varandra och vi samarbetar över våra områden på många sätt. Vid en första anblick kan det tyckas svårt att se vad en livsmedelsinspektör har för gemensamma arbetsuppgifter med en bygglovshandläggare men sambandet är ändå ganska logiskt. Om en medborgare funderar på att starta en restaurang så behöver det anmälas till oss ur livsmedelssynpunkt men kanske behöver även den tilltänkta lokalen byggas om. I sådana fall kan det även behövas en ansökan om bygglov. Då är det en fördel att ärendet hanteras gemensamt av livsmedelsinspektör och bygglovshandläggare. Medborgaren får direkt rätt information om vad som krävs för att kunna starta sin verksamhet. Ska restaurangen även servera alkohol? Då behöver även alkoholhandläggaren vara med i processen. Genom att vi arbetar tillsammans i ärenden blir det mycket enklare för medborgaren att uppfylla sin dröm om att starta en restaurang.
Vi ger tillstånd som serveringstillstånd, tillstånd att
starta en livsmedelsverksamhet, tillstånd att bygga, tillstånd att installera
bergvärme m.m. Vi gör också många tillsyner på olika verksamheter för att följa
upp de tillstånd som vi ger.
Det ska bli kul att få berätta mer för er vad vi gör om
dagarna, varför vi gör vissa saker och hur vi gör dem. Vi hoppas att ni vill
följa med oss!