Möt Katarina Leoson - operasångerskan från Lysvik

Hej!


Så har då turen att blogga kommit till mig vilket jag ser som en ny och spännande uppgift.

Jag heter Katarina Leoson och är född och uppvuxen i Lysvik (på den tiden hette jag Nilsson i efternamn men bytte till Leoson för några år sen när jag gifte mig).

I Lysvik bodde jag på en bondgård (där min far fortfarande bor kvar) och gick högstadiet i Sunne och gymnasiet i Torsby. Efter att ha provat på diverse olika arbeten - allt från lärare till bankkassörska, så bestämde jag mig i mitten av 90-talet att bli operasångerska och började då studera på Operahögskolan i Stockholm. Jag är nu sen ungefär 10 år tillbaka anställd som solist på Kungliga Operan i Stockholm och tillhör där den fasta ensemblen.

Jag bor därför nuförtiden i Stockholm. Min familj består av min man Markus som också är musiker och våra två döttrar Klara och Kristin, 6 och 3 år. Vi träffades när han spelade pukor i Hovkapellet som orkestern på Operan heter. Numera är han dock professor vid musikhögskolan i Weimar i Tyskland och pendlar dit under veckorna. Den äldsta dottern går i förskoleklass och den minsta på dagis.

Att vara sångerska kan ibland vara lite annorlunda med långa repetitionsdagar och många sena kvällar och dessutom ofta arbete på helgerna. Man har också, särskilt i dessa förkylningstider en ständig skräck för baciller, att då som jag ha småbarn kan ju ibland ställa till det.

Jag ska under de här två veckorna försöka berätta för er om livet på Operan och hur jag tråcklar ihop arbete, socialt umgänge och familjeliv!

Bilden på mig är från operan Rigoletto där jag sjunger rollen Maddalena.

Kommentarer

Anonym sa…
Spännande att få följa med till operan - det här ser jag fram emot att få läsa:)

Populära inlägg