Träna hårt i 30 minuter

Hej på er,

Igår öste regnet ner. Var mysigt på morgonen men nu börjar jag bli lite trött på det. Redan..

I ett tidigare inlägg skrev jag lite om olika aktiveringsformer man kan prova. Glömde nog att nämna att vi i Sunne faktiskt har en hel del träningsanläggningar om man vill träna inne eller prova gruppträning. Några anläggningar har enbart gym (Kolsnäs, Pulsen och Sunne Kraftsport) och några erbjuder både gym och gruppträning (Selma Spa och Hälsokällan). Kan vara så att Pulsen har Kettlebells som gruppträning, är inte riktigt uppdaterad på deras "sommarprogram".

Enligt statistik är det ca 10 % av en ort/kommuns befolkning som tränar på olika anläggningar, vilket innebär att dessa fem anläggningar delar på omkring 1500 personer. En siffra som jag tycker är skrämmande liten! Nu vet jag, eller rättare sagt hoppas jag, att de som inte tränar på en anläggning håller igång sig på andra sätt. Det fungerar ju lika bra och det viktigaste är ju att man gör någonting, kanske inte alltid vad man gör. Det bör dock vara en aktivitet som varar i ca 30 minuter och som man är ombytt till och som man blir lite svettig och andfådd av.

Det finns bara positiva effekter av träning/fysisk aktivitet, enligt mig! Man främjar god hälsa/kondition och förebygger hjärt-kärlsjukdomar, typ 2-diabetes, fetma, vissa cancertyper mm. Kan det bli bättre.. ;o)

En träningsform som jag har fastnat för är Tabata, eller rättare sagt Tabata-inspirerad träning. Detta är högintensiv intervall träning och kanske inte är något för nybörjaren.

Intervallet innebär arbete i 20 sek och vila i 10 sek (= 1 varv) och upprepas 8 gånger/varv, alltså 4 minuter. Under arbetsperioden är det max som gäller, inget annat!

Jag har provat en Tabata-inspirerad styrkecirkel på min arbetsplats (Selma Spa) och har enbart fått positiv kritik. De flesta säger att det är jobbigt, men roligt och kanske lite annorlunda. På det passet kör vi åtta olika övningar, både styrka (med egen kroppsvikt) och kondition. Varje övning är alltså på åtta varv, eller 4 minuter, och totalt blir det drygt 30 min. Härligt!! ;o) Kom gärna och prova!

Efter ett pass med högintensiv träning är det viktigt att äta ordentligt och se till att följande dag innebär vila.

Ha nu en trevlig dag!
Kaisa

Kommentarer

Populära inlägg