Jakten på 10 kilo Esox lucius

Jag ägnar mig mest åt trollingfiske. 
Utan att gå in djupare på trolling så kan man sammanfatta det med att man har ett antal spön (mellan 6-10st), som man släpper ut och sen kör man runt med båten. ”Ro drag” hette det förr och de flesta förstår nog vad jag menar. 
Jag kör dock inte runt på måfå utan har en strategi för att hitta fisk. Allt från väder, vattentemp, vind till vattendjup och bottenstruktur spelar in. Ett ekolod underlättar betydligt för hitta fisk.

När jag började trollingfiska så var det endast gädda jag sökte. Gäddan eller Esox lucius som den heter på latin är en riktig rovfisk som oftast inte ger sig utan en rejäl kamp innan den(förhoppningsvis) kan tas upp i båten. Det gällande svenska sportfiskerekordet (spöfångad) är i dagsläget 19,34 kilo, en fisk fångad i Vättern 1999. 
Att få en gädda på över tio kilo är lite av en magisk gräns. Det finns de som fiskar ett helt liv utan att lyckas. 
Själv hade jag fantastiska förutsättningar i form av Fryken som rymmer ett stort antal stora fiskar. Jag hade inte så mycket kunskap om trolling och ingen jag kände heller så jag fick prova mig fram. Många timmar på sjön blev det och jag var nästan manisk i jakten på storgäddan. Fick ett antal på 8-9 kilo men det ville sig inte riktigt. 

Men så en dag i början på augusti så hände det!

Det blåste hårt och var mulet, hörde åskmuller långt borta och tänkte att jag ger upp och åker hem. Tog en sista sväng över grundet jag fiskade på (det blir många sista svängar på varje fisketur), när spöt böjde sig och något satt på kroken. Kände direkt att det var något stort och adrenalinet pumpade ut i kroppen. 
Efter en ganska lång kamp där gäddan rusade ner på djupare vatten flera gånger så kunde jag lyfta upp den i båten. 10,21 kilo och jag skrek som ett barn. 
Om någon hörde mig så funderade dom nog på om allt var som det skulle. En vuxen man står i halv storm och skriker rätt ut i vinden. Känner att jag blir röd i ansikte bara jag tänker på det.

Efter det så har det blivit ett gäng över tio och känslan är fortfarande skön när det händer. Häromkvällen fick min vän Magnus drilla upp en över tio kilo och det är NÄSTAN lika roligt att få se någon annan göra det som att göra det själv.
/Gabriel Montgomery 

Grymma 132 cm lång, tyvärr smal som en sticka och vågen stannade på 11.6 kilo

Kommentarer

Populära inlägg