Gösexplosion

Gösfisket i Fryken har exploderat sista åren. Förr fiskade alla gädda men nu tror jag nästan de allra flesta är ute efter gös. Varför? Dels rymmer Fryken numer ett relativt gott gösbestånd och sen är det en helt fantastiskt matfisk
För egen del är det den fisk jag helst blir serverad.

Gösen är en ganska tråkig fisk att trolla efter, den bjuder sällan på någon större kamp förrän dom blir lite större. 
Många verticaljiggar gösen, det innebär att man letar upp en specifik fisk med hjälp av ekolodet och sen använder endast ett spö och fiskar på den, lite svårt att förklara hur men att man typ ”pimplar” på den med ett gummibete (jigg). 
När man verticaljiggar använder man mer flexibla spön, tunnare linor och mindre rullar och därmed blir kampen med gösen väldigt mycket mer kännbar. Vi har i Sunne några riktigt, riktigt duktiga fiskare som verticaljiggar.

Själv är jag en medioker gösfiskare även om jag ständigt försöker förbättra mig. Jessica visar verkligen upp ett stort tålamod med mig under gösfiskesäsongen som pågår både natt som dag under dom varmaste sommarmånaderna. Under premiärveckan för gösfisket i år var det verkligen minimalt med sömn.

En vanlig och ganska felaktig bild av trollingfiskare är att vi får oerhörda mängder fisk. Det får vi inte, i alla fall inte undertecknad. Dessutom släpper jag tillbaka nästan all fisk jag får, något som är vanligt bland sportfiskare. 
Självklart plockar jag med matfiskar hem, men inte alls i sådana mängder som folk tycks tro. Numer är gösen fredad under leken och jag tror och hoppas att detta kommer visa upp positiva resultat om några år. 
Fryken är en oerhörd resurs för alla som tycker om att fiska, det vore verkligen synd om fisketrycket blir för högt och fiskbeståndet minskar.

Jag fiskar så länge det finns öppet vatten. 
På hösten blir det gäddfiske och när vattentemperaturen sjunker så trollar jag efter Öring. Jag brukar fiska så längde det finns öppet vatten i Fryken. 
Förra vintern var perfekt, då frös det aldrig.

Har man en trollingbåt så behöver man aldrig vara ensam. 
Väldigt många frågar om dom får följa med ut och jag försöker verkligen se till att alla får en tur. I alla fall om dom har ett genuint fiskeintresse istället för ”dricka öl på sjön” intresse.
/Gabriel Montgomery

En nöjd Lucas Martinsson med en fin matfisk.

Gösfilé med knaperstekt bacon, smörstekta kantareller och mild citronsås.
Har antagligen fött upp fler än det tagit död på!

Kommentarer

Populära inlägg