Rocktågen till Rottneros
Jag heter Mattias Bergh och under två veckor ska jag dela mina tankar och reflektioner med er där den röda tråden kommer att vara kollektivtrafik genom tåg och bussar kopplat till samhällsutveckling, musik och nöjesliv samt betraktelser, reflektioner och erfarenheter jag gjort genom åren.
Efter två år som mestadels tillbringats i Torsby och Sunne med avbrott för utbildningsveckor i Mjölby och Ängelholm, hamnade jag slutligen i Rottneros våren 1991 där jag fick ”öva” med morfar Helge. Inom järnvägen hade man den utbildningsmetodiken att man fick gå bredvid den erfarne och lära sig jobbet på det sättet. Ett, enligt min mening, alldeles utmärkt sätt att förmedla erfarenhet och kompetens till den yngre som på så vis kommer in i yrket.
Järnvägsstationen i Rottneros |
En överraskande men positiv företeelse fick jag uppleva under maj och som varade fram till skolavslutningen var när det kom barngrupper dagligen till Rottneros för att besöka Rottneros Park.
Morfar, som den kreative person han var, hade överenskommit med parken att han sålde entré till grupperna vid stationen och släppte således in dem ”bakvägen”.
På den tiden hade inte parken så många attraktioner för de yngsta men det fanns dock ett uppskattat minizoo med olika djur. De klassiska vargarna fanns dock inte längre kvar.
Hur kom det sig då att så många barngrupper kom till Rottneros Park där de var flesta var i åldern 4 - 7 år. Jo, det fick jag klart för mig, det var tågresan i sig som var själva grejen. Att åka tåg är något som de flesta barn upplever som spännande och utmanande. Besöket i parken i sin prakt blev en lagom rast för barnen då de fick inta sin medhavda picknick.
På bara några år svängde Lasse Karlsson sitt trollspö även över Rottneros Park och besökarantalet dubblerades. Genom vänskap och samarbete med Inger och Lasse Sandberg kom Lilla Anna och Långa Farbrorn samt Spöket Laban till Rottneros. Samtidigt anlades Nils Holgerssons äventyrspark i dalen där barnen kunde klättra, åka bil på bilbana och dra sig över dammen med flotte. En formidabel succé på bara några år.
Tågen kom välfyllda och jag ringde och tjatade på extra vagnar för att klara efterfrågan. Bokningarna skötte jag i Rottneros och det var härliga vårmånader med många besökare. Det var också fantastiskt inspirerande att på nära håll följa ”förvandlingen” som Rottneros Park gjorde och jag fick lära mig av Lasse att marknadsföring var ”A och O”
Flygfoto Rottneros Park |
Först fick jag höra att det inte var affärsmässigt och lönsamt. Då pratade jag med Peter Besterman och fick ett förslag som kändes bra. Det hjälpte föga och svaren jag fick från SJ-chefer pendlade mellan att det saknades efterfrågan först till att sluta med att man inte hade tillräcklig kapacitet av motorvagnar att sätta in.
Djupt besviken skrev jag ett mejl, eller memo, som det hette i SJ:s digitala verktyg till SJ:s högste chef för persontrafiken i Stockholm Karl-Erik Strand och berättade om den fantastiska möjligheten med konserttåg från Karlstad till Rottneros där tågresenären hade egen VIP-entré 25 meter efter avstigning, att vi fått ett bra erbjudande från arrangören men att ansvariga i Karlstad inte trodde på idén.
Överraskande fick jag svar från Karl-Erik Strand som tackade för informationen, höll med mig att det verkade som en bra idé och att jag skulle höra av mig nästa gång till honom som det blev aktuellt. Jag skrev ut detta memosvar och jag har det kvar än i denna dag.
Aldrig vare sig förr eller senare har så många klivit av och på ett resandetåg i Rottneros. Den enda kritik som framkom var att man upplevde tågresan för kort för det var så trevligt att vara ombord när tåget susade fram genom Fryksdalens vackra vyer.
Kombinationen tåg, Rottneros och konsert var för mig en oslagbar kombination och jag tycker verkligen att det var så häftigt att få chansen att få till rocktågen till Rottneros Park./
Kommentarer