Magasin X –Sveriges största kontorshus byggt i trä

 
Hej,
Idag är jag i Uppsala på besök. Tog tåget såklart. Det är smidigt och det tar bara 50 minuter mellan kontoret i Stockholm och kontoret i Uppsala. Redan när jag kliver av tåget i Uppsala får jag känslan av att vara i en studentstad. Medelåldern blir genast lägre och det är en skön puls i staden med många cyklister.

Magasin X –Sveriges största kontorshus byggt i trä
Idag har vi styrelsemöte i Vasakronan och det är anledningen till att vi är i Uppsala. Vi ska bl a göra studiebesök i en av våra allra nyaste fastigheter, Magasin X. Byggnaden är nyligen färdigställd och ligger precis intill centralstationen.
Vi har som jag tidigare berättat höga hållbarhetsmål i alla våra projekt och det som gör Magasin X extra speciellt är att det är byggt i trä. Det är sju våningar och totalt ca 16 000 kvm vilket gör det till Sveriges största kontorshus med stomme, hisschakt och trapphus helt byggt i trä. Att använda trä som primärt byggmaterial har flera positiva effekter. Framför allt ger det en mycket mindre klimatpåverkan än när hus byggs av traditionella byggmaterial som betong och stål. Den som läst Lars Attefors inlägg i Sunnebloggen tidigare i år vet att han håller med om det.

Magasin X - trapphus, stomme och hisshakt i trä.


Utvändigt har Magasin X glas, skiffer och solceller. Det är växter på taket och dagvattenbäddar med planteringar utanför i markplan. Det norska skiffret ger vackra färgskiftningar i olika ljus och väderlägen. Det är ett medvetet val att ha relativt lite trä i fasaden, eftersom skiffer kräver mindre underhåll på sikt och därmed ger längre livslängd i utomhusmiljö. 

Fasad i skiffer.


Innovativa energilösningar
Systemen för energiförsörjning är avancerade och utformade för att vara så effektiva som möjligt. Uppvärmning sker med hjälp av geoenergi och det är solceller på taket och längs fasaderna mot söder. Byggnaden har också en batteribank, som lagrar energi från solcellerna samt fördelar och försörjer byggnaden med el vid eventuellt strömavbrott. 


Härliga kontorsmiljöer i Magasin X.

Trä är ett förnybart material som har en god inverkan på människors välbefinnande och det sägs att det efterliknar känslan av att spendera tid ute i naturen. Vet inte om det stämmer, men för egen del får jag en särskild känsla när jag kommer in i det här huset jämfört med våra andra projekt i stål och betong. Här känner man doften av trä och känslan är att huset har en själ. Det är en bra förutsättning för att skapa härliga kontorsmiljöer och mötesplatser.  


Veckan lider mot sitt slut 

Efter mötet tar jag tåget tillbaka till Stockholm. Hinner hem precis i tid att hämta sonen på basket och dottern i stallet. Det finns en food truck som säljer goda hamburgare i närheten där vi bor och det är en uppskattad (men mindre hälsosam) middagslösning de kvällar då det är tajt med tid. Det blir vår middag idag.

Även den här veckan lider mot sitt slut. Helgen ska jag tillbringa med mina systrar. Det blir en kort weekend-resa som är en försenad födelsedagspresent till mellansystern som fyllt 50 tidigare i år.
Det här är mitt sista inlägg i Sunnebloggen. Jag får tacka för mig och kommer fortsätta följa bloggen med stort intresse.
Tack för er tid och vi kanske ses i vinter i Ski Sunne eller ute på Sunne sommar!  
Hälsningar
Johanna 

Kommentarer

Populära inlägg