Naturutbildningen på SG/Broby i Sunne har förberett mig


Manar Haslan har börjat med
praktisk undervisning på sjukhuset.












Hej
Efter att jag hade bott i Sunne och pluggat naturvetenskapsprogrammet på SG/Broby och efter 3 terminer av teoretisk undervisning på Karolinska Institutet har vi nu börjat med praktisk undervisning.  

Det är stora mängder information som man antecknar på föreläsningarna för att kunna gå igenom senare. Naturutbildningen på SG/Broby har förberett mig tillräckligt för att smälta in i rutinerna i universitetet. 

Trots att det är kul att ha flyttat för att plugga vidare så saknar jag att vandra i skogen eller bara gå runt i Sunne.

Mycket tid här i Stockholm går åt till att plugga själv och i grupp med vänner inför en tenta.

Manar ägnar mycket
tid åt sina studier hemma
vid skrivbordet och med vänner.





















Mikrobiologi- och farmakologitentan som jag nämnde igår handlade om allt från sjukdomar som orsakas av parasiter och virus till läkemedel som används vid hjärtinfarkt och diabetes. Yup, det låter lika skrämmande som det var!

Trots mängden information som vi behövde lära oss, tyckte jag att det har varit jättekul med senaste kurserna som gick igenom mekanismerna bakom sjukdomar, hur vår kropp reagerar och vilka mediciner eller hjälpmedel skulle kunna motverka sjukdomen.

Kliniskt körkort

För första gången har vi nu varit på sjukhuset för att få en introdag om den nya praktiska kursen. Och yes, jag var laddad med kaffe och var en halv timme förtidig på plats för att jag hade ingen aning var salen låg. Men jag hade tur, eftersom jag såg ett splittrat förvirrat gäng, som mig själv, som kollade upp i taket efter signaler och försökte tolka bokstäverna på skyltarna, och ja, det var mina vänner och klasskamrater. Vi samlade oss i en klump som gick lite runt och till slut hittade vägen till salen.

Introföreläsningen var skön att ha, för man får redan på vad kursen kommer att innefatta och hur man kommer att examineras. Vi kommer tydligen examineras för att få ett ”kliniskt körkort”. Det innebär att vi kommer kunna utföra blodtrycksmätning, basalundersökning av lungor, buk och hjärta samt neurologisk undersökning. 

Vi fick även skåp i omklädningsrum i sjukhuset och fick aktivera våra E-tjänstkort. 

Manar vid sitt skåp på sjukhuset.


'









Nästa dag hade vi gruppövningar tillsammans med föreläsning. Min grupp hade eftermiddagspasset, så jag hade en sovmorgon som jag skröt om till mina vänner från andra grupper.  

Från och med nu ska man ha med sig sitt eget stetoskop (eller låna ifall man hade råkat beställa sitt för sent och beställningen är fortfarande på väg), reflexhammare och ficklampa (för att undersöka reflexen av pupillerna). 

Och dagens mål var att lära sig att lyssna på hjärtat och lungorna (auskultera), men även att undersöka dem genom att inspektera, palpera (känna) och perkutera (ex kolla resonans i lunga) samt att känna blodtrycket på olika ställen i kroppen och undersöka lymfknutorna på överkroppen. 

Mot kvällen gick jag hem för att titta på Netflix med mina vänner.

/Manar




Kommentarer

Populära inlägg