Daniel Skogman - lovar några glimtar från Sunnes kulturliv

Under veckan som gått har jag fått ett erbjudande om att blogga på Sunnebloggen. Tanken tilltalade mig så jag tackade ja. Det ska bli hedersamt att få ingå i gruppen av Sunnebloggare – jag har med stort intresse och nöje läst vad de andra bloggarna skrivit.

Tiden jag har till mitt förfogande, 16-27 augusti, är för min del händelserik och spännande. Måndagen den 16 augusti tillträder jag en tjänst som svensklärare på Fryxellska skolan och Brobyskolan. Den 23 augusti börjar skolan och då kommer jag att träffa ett antal klasser, alltifrån sjuor till treor på gymnasiet, som jag alltså ska undervisa i svenska. Det blir en stor och spännande utmaning och det känns i ärlighetens namn en aning pirrigt, ungefär som när man själv började skolan efter ett långt sommarlov fast med den väsentliga skillnaden att jag nu kommer att befinna mig på andra sidan katedern…

När jag skriver detta, sent på söndagskvällen den 15 augusti, har en betydelsefull dag i mitt liv snart förflutit – idag är nämligen min födelsedag. Större delen av dagen har jag tillbringat i logen på Mårbacka, där idag Kulturveckans sista programpunkt gått av stapeln: Kavaljererna på Mårbacka, en teaterföreställning med rika inslag av musik. Jag spelade kavaljeren Liljecrona, som till sin stora förtvivlan får objudna gäster till sitt hem Lövdala, nämligen ett antal skrålande och skränande kavaljerer i sällskap med damer från Bro. Saken är nämligen den att de kastats ut från kavaljersflygeln på Ekeby efter det mindre lyckade skämtet att lägga en pruttkudde under majorskans stol då hon hade landshövdingen och biskopen på besök – det är med andra ord en fri tolkning av Selma Lagerlöfs Gösta Berlings saga. På bilden tar teaterensemblen och manusförfattaren/regissören Marina Andersson ett glädjeskutt efter en lyckad premiär och även avslutning på 2010 års Kulturvecka.

Nu till en presentation av mig: jag är en sunnepôjk som heter Daniel Skogman. Jag har under de senaste åren studerat till lärare vid Karlstads universitet och tog min lärarexamen mot grundskolans senare år och gymnasieskolan i ämnena svenska och historia i januari 2009. Efter examen har jag verkat som lärarvikarie på en rad olika skolor och stadier, alltifrån fritids till gymnasiet, vilket gett mig rika erfarenheter. Hösten 2009 arbetade jag som resurslärare på Skäggebergsskolan, där min mamma är lågstadielärare. Det kändes både tryggt och speciellt att ha mamma som arbetskamrat! Våren 2010 tillbringade jag på Fryxellska skolan, där jag tjänstgjorde som lärarvikarie i framförallt svenska.

Därtill har jag ägnat mig åt studier i Litteraturvetenskap, bl.a. kurser om Selma Lagerlöf. Till mina intressen hör kultur i olika former, främst teater, böcker, natur, musik, film och vänner.

Min blogg kommer bl.a. att handla om mitt engagemang i Sunne kommuns kulturliv med fokus på teaterlivet. Jag är sedan ett flertal år medlem i Emterviksamatörerna och Frykenteatern och har gjort debut i Sunne-revyns senaste nyårsrevy. I våras invaldes jag i Kulturveckans arbetsutskott och har därmed figurerat bakom, och i viss mån även framför, kulisserna i arrangerandet av årets Kulturvecka. Jag ämnar även försöka ge glimtar av hur det är att vara lärare i Sunne. Därtill kommer funderingar och reflexioner om lite av varje – vi får se hur och vad det blir.

Sen har vi det där med åldern också. Jag är född samma år som bröderna Herrey vann Melodifestivalen med Diggi-loo diggi-ley och Ronald Reagan för andra gången vann presidentvalet i USA. Nå? Det här börjar mer och mer likna årtalsfrågan i På spåret. Det är lika bra att klämma fram med det: jag fyller 26 idag.

Och ingen födelsedag utan mammas gräddtårta med hallon!

Kommentarer

Pennelina sa…
Grattis :-D

Det ska bli härligt att följa dig med, här på bloggen!

Kramar från mig!
(Gästbloggade 5-16/7 2010 här på Sunnebloggen)
Anonym sa…
Kul att få följa din blogg eftersom jag jobbat med din fantastiska mamma i flera år. Vi hade många dagar fyllda av skratt och glädje.

Grattis i efterskott och lycka till på nya jobbet!
Marianne

Populära inlägg