I stjärnklart sällskap

Det finns många fördelar med att bo på landet i allmänhet och Sunne i synnerhet; det är inte så mycket gatlyktor som lyser upp himlen där.
I alla världens städer är det så upplyst dygnet runt att man i stort sett inte kan se några stjärnor alls. Det beror på att alla lampors ljus inte bara riktas nedåt och belyser marken, utan deras ljus skiner också uppåt och bländar ut det svaga stjärnljuset när det sprids i atmosfären. Ljusföroreningar kallas det. Men det finns det som tur är inte så mycket av i Sunne kommun. (Faktum är att nästan hela Värmland är en ovanligt svart fläck på kartan i detta avseende.)

För annars hade jag nog inte upplevt den magiska känslan av att se den klara stjärnhimlen med sina många tusentals vackra stjärnor, och då hade jag kanske inte valt att gå den väg jag gått.

Den vägen berättade jag förresten lite om förra hösten när gav jag en presentation på konferensen TEDxYouth i Göteborg. Den presentationen kan ses nedan (finns även teckentolkad):


I våras blev jag invald i styrelsen för Svenska Astronomiska Sällskapet, en förening som grundades 1919 i syfte att utgöra en sammanslutning av den astronomiska vetenskapens utövare och vänner i Sverige: http://www.astronomiska.se

För alla vuxna barn som vill veta mer om astronomi och rymdfart kan jag rekommendera att bli medlem; man får nämligen tidskriften Populär Astronomi i brevlådan fyra gånger per år, och den innehåller precis vad titeln antyder. Vissa artiklar publiceras även på webben: http://www.popast.nu

Vår senaste satsning inom Sällskapet är ‘Astronomins dag och natt’ som för första gången kommer gå av stapeln lördagen den 13 oktober i år. Även här skvallrar namnet på dagen om vad det handlar om - nämligen en dag tillägnad astronomi för allmänheten.
Runt om i landet kommer det arrangeras olika rymdrelaterade aktiviteter för alla intresserade, halvintresserade och ointresserade av alla åldrar. Läs mer om det på hemsidan: http://www.astronominsdag.se

En rolig sak som kommer att offentliggöras under Astronomins dag och natt är lanseringen av en helt ny satsning för alla astronomi- och rymdintresserade ungdomar - en nationell förening kallad Astronomisk Ungdom!

Det var en dag i somras som jag var extra trött på att det inte fanns så mycket för små rymdnördar att göra om dagarna, i alla fall inte om man jämför med utbudet för alla fotbollsentusiaster eller ishockey-dito. Och om det inte finns så får man väl skapa det, tänkte jag.

Så ja kontaktade lite folk i min ålder runt om i Sverige som jag känner genom astronomin, och tillsammans skapade vi föreningen Astronomisk Ungdom.
Vi kommer, förutom att erbjuda tidskriften Populär Astronomi genom vår anslutning till Sällskapet, att arrangera astronomiläger, Star Party, astronomitävlingar, årsmöte, und so weiter. Jag rekommenderar de intresserade lite yngre vuxna att bli medlemmar på: http://www.astronomiskungdom.se

Det var nog allt jag hade för idag.

Det har varit roligt att blogga! För den som är vidare intresserad eller önskar diskutera något jag skrivit de senaste två veckorna så går det fint att kontakta mig. Mina kontaktuppgifter, precis som allting annat, finns på Google.

Ajöss och tack för fisken!

/M,

För Rymden - i tiden.




Kommentarer

Populära inlägg