Madison Square Garden är min dröm


En bild från Julias Stjärnskott 2013 i Skövde, andra plats check!















Jag har hållit på med musiken i nästan hela mitt liv, så jag har liksom alltid haft det i blodet. När jag var runt 7-8 år så började jag i en kör som hette Minitrutarna. Lite roligt namn faktiskt. Jag tyckte det var jätteroligt att få hem massor med låtar man skulle öva på och att bara få sjunga tillsammans med andra. Vi hade några musikaler och konserter och man ville liksom bara mer och mer. Jag tror jag slutade på kören när jag blev äldre. Jag tror det var runt 11-12 år och det var liksom inte kul längre. Det var så många småtjejer som var med, som knappt var 5 år liksom. Men bara för det slutade jag aldrig sjunga.


Jag började i Tyresö Musikklasser precis när jag skulle börja i fjärdeklass. Jag hade varit på provtagning något halvår innan och då hade jag fått sjunga och läsa en liten dikt för dom som sedan skulle bli mina musiklärare. Det var inte bara jag från min klass som fick börja där utan jag hade även med mig en kompis från förskoleklass liksom. Innan jag visste att jag hade kommit in så ville jag även söka till Adolf Fredriks musikskola inne i stan men det blev aldrig av eftersom att jag tyckte det blev för krångligt att åka in till stan varje dag. Det är inte så att jag ångrar att jag inte sökte in dit för Tyresö Musikklasser var en grym skola, men jag hade nog fått lite mer erfarenhet på AF. Min kompis som jag hade gått i kören tillsammans med hade kommit in på AF så jag var väl lite avis kan man väl säga, haha.

Jag gick i Tyresö Musikklasser i 3 år, från 4-6 och det var dom bästa åren i hela mitt liv måste jag nästan säga. Vi hade musiklektioner fyra gånger i veckan och det var konserter och musikaler hit och dit och gud så kul vi hade, jag och mina kompisar. Det roligaste med att gå i en musikklass är ju att man har musik runt omkring sig hela tiden, men även också att alla i klassen faktiskt sjöng dom med. Jag kom ihåg att vi hade ett piano i klassrummet och jag och mina kompisar gick alltid fram till det och började sjunga. Vi sjöng i stämmor ibland också. Det är en sån skillnad till den klassen man går i nu för det är liksom bara jag som sjunger och alla blir irriterade på mig och säger åt mig att sluta sjunga för annars dom huvudvärk!

Många av mina lärare tyckte att jag var en av dom bästa i sjuan, men det är inte en sån stor sak direkt eftersom att vi bara var en klass i sjuan. Det fanns en fyra, en femma, en sexa, en sjua, en åtta och till sist en niondeklass. Min musiklärare frågade om jag ville sjunga i centrumet eller om jag ville vara med i fen öreställning och sådana roliga saker. Det var jag och min kompis Wilmer som fick chanserna. Han fick liksom kompa mig på gitarr, eftersom att jag då inte kunde spela.

Jag vet inte om ni vet hur hemskt det kändes att sedan helt plötsligt få lämna denna fantastiska skola och mina fina vänner. Allt föll liksom ihop. Jag kunde inte sluta tänka på att jag skulle få göra min sista vårkonsert tillsammans med mina kompisar. Det skulle liksom inte hända något mer. Allt var liksom kört.

När jag kom till Sunne fick jag en plats i solosången på Kulturskolan. Det är där jag håller på med musiken just nu. Det är riktigt kul faktiskt och många tycker att jag är begåvad. Jag fick för ungefär ett halvår sen ett stipendium på 1000 kr och en tröja där det står "Årets Talang 2013" på och just när jag fick reda på det så var jag i Arvika på en talangtävling som hette UKM, Ung Kultur Möts. Det började i Sunne och jag gick vidare där ifrån till Länsfinal i Arvika och sedan tog jag mig hela vägen till Riksfinalen i Karlskrona. Det var riktigt kul att få träffa nya människor och få spela med dom och sådana saker.

Jag har också varit med på några sångtävlingar i samarbete med Lingman och Co. Tävlingen hette "Julias Stjärnskott" där tidningen Julia sponsrar tävlingen. I den tävlingen har jag varit med i 3 år, från 2011 till 2013. Senaste tävlingen var någon gång i juli tror jag och då kom jag delad andra plats så det var grymt kul.

Min största dröm inom musiken är att få ha en egen turné och även att få sälja ut "Madison Square Garden". Det är två av mina favoritdrömmar och jag skulle göra allt för att få dom uppfyllda. Om två år tänker jag söka till Idol, om det då finns kvar, och då vill jag uppfylla mina drömmar. Jag kommer aldrig ge upp med musiken. Finns inte ens i mina planer. Det är musiken jag kommer satsa på och sedan får jag bara se hur det går! :)

/Alicia


Alla fina deltagare!


Kommentarer

Populära inlägg