Hälsningar från Barcelona




















Hej, jag heter Julia Asplund och de följande två veckorna är det jag som kommer att blogga för Sunnebloggen! Jag tänkte börja mina två veckor med en presentation av mig själv och hoppas genom kommande inlägg kunna ge både inspiration och en gnutta underhållning till de som behöver.

Jag funderade länge på att ha någon slags röd tråd genom mina inlägg och tror att den röda tråden nog kommer att bli arbete och utbildning. Detta eftersom jag ombads att skriva Sunnebloggen  för att jag är i Spanien och pluggar, men även för att jag gärna vill dela med mig av andra reseerfarenheter som inte bara involverat studier utan även jobb.

Just nu är jag som sagt bosatt i Spanien. Jag är här som en utbytesstudent från mitt hemuniversitet Chalmers och pluggar här på Universidad polytecnica de Catalunya i Barcelona. Jag kommer att skriva mer om Barcelona i ett senare inlägg, men kommer först fokusera på hur jag kom hit.

Jag bodde i Västra Ämtervik ända tills jag tog studenten från Broby Gymnasium när jag var 19 år gammal (vi hade ett par år i Dalarna när jag var väldigt liten, men det kommer jag knappt ihåg så det lämnade nog inga större spår). Jag är nu 24 och har alltså redan varit hemifrån i 5 år. Oftast brukar man ju säga att tiden går fort och det har den gjort, men när jag tänker tillbaka på allt jag gjort de här fem åren kan jag nästan inte förstå att det trots allt bara är fem år!

Innan jag flyttade bodde jag med mamma, pappa och min syster i ett hus mitt i Västra Ämtervik. Vi bodde 5 minuter med cykeln från mormor och morfar och alla mammas syskon. Mina kusiner bodde även de utspridda över Ämtervik på lagom promenadavstånd.  Farmor och pappas bror med familj bodde också ganska nära även om de valt fel sida av Fryksdalshöjden och hamnat i Arvika kommun. Min uppväxt var väldigt trevlig och för er som vill ge era barn en lugn och trygg plats att växa upp på rekommenderar jag mitt Ämtervik varmt!

Som jag skrev vill jag gärna fokusera på arbete och utbildning, eftersom det alltid varit väldigt viktigt för mig ända sedan jag var liten. Jag har alltid haft lätt i skolan och kunde därför under hela min skoltid lägga mycket tid på andra saker så som att jobba och utöva diverse sporter. Volleyboll är den sport jag tillslut fastnat för och det har blivit åtskilliga säsonger i både Ämtervik och Göteborg och här i Barcelona har jag hört att de inbitna tränar på stranden hela vintern och det ser jag fram emot!

Min pappa Johan är kock och mitt första sommarjobb hade jag på Sillegården hemma i Ämtervik redan när jag var 9 år gammal. Jag kommer ihåg att jag fick betalt för att smälla flugor, diska lite och när jag kom upp mig lite i åldrarna, runt 10-11 var jag då kanske, fick jag ansvar för alla blomsterdekorationer i både restaurangen och på kaffeverandan.

Med en outtömlig entusiasm sprang jag runt på varenda blomsteräng i hela Ämtervik för att få ihop de vackraste färgkombinationerna av ängsblommor. Sedan ägnade jag timmar åt att pilla ihop blommorna till buketter som sedan prydde borden i den gammaldags inredda matsalen - i alla fall ett par dar innan de vissnade och det var dags för arbete igen. Jag gick sedan till Farbror Bengt Sahlström och hämtade ut min lön som förmodligen låg någonstans mellan 15-20 kr i timmen och hade jag tur fick jag en glass på köpet. Det var ett fantastiskt jobb!

Jag tror det var någonstans där mitt intresse för arbete växte på riktigt. Att göra något viktigt i ett lite större sammanhang än sig själv och samtidigt få pengar som gav frihet kändes som ett vinnande koncept för mig.

Det första riktiga jobbet jag fick var på Rottneros park. Där jobbade jag tre somrar från att jag var 16 tills att jag tog studenten. Jobbet där var vissa stunder slitsamt och vissa dagar jobbade jag upp mot 12 timmar. Det var inget jag klagade på dock utan jag var glad och stolt över mitt jobb och trivdes alltid väldigt bra med gäster och kollegor.

Sommaren efter studenten jobbade jag min sista sommar på Rottnerosparken och sen tog jag mitt pick och pack och drog till Norge för att jobba ännu mer.

Nästa inlägg kommer handla om tiden i grannlandet och hur man maxar sin prestation och samtidigt lägger grunden för ekonomisk trygghet. Det låter spännande va!?

Hasta luego Amigos!

/Julia

Kommentarer

Populära inlägg