Hallå i svamskogen!

Har ni inte varit ute och plockat av skogens guld är det hög tid! 
Och kanske säga hej till en förvånad snok vid stigen. Det har jag gjort.

Utflykt i skogen

Trattkantareller
Mina kunskaper sträcker sig tyvärr inte så mycket längre än till kantareller och trattkantareller men det har i alla fall gett mig flera svampsmörgåsar och en gryta.
Och en hel massa trattisar på tork i köket.

Ja för så här till hösten är det ju supermysigt att torka, safta, sylta och lägga in grönsaker.
Kantareller

För ungefär ett år sedan fick jag prova att mjölksyra morötter.
Det är alltså en konserveringsmetod med mjölksyrabakterier (som inte har något med mjölk att göra). Jättekul och jättegott men det har inte blivit av att jag har gjort det sedan dess. Nu i veckan fick jag ett recept och igår kväll skred jag till verket. Det är egentligen jättelätt, även om jag inte fattat hur processen kommer igång av sig själv.

Skiva grönsakerna
En pressar ner sina uppskivade väl rengjorda grönsaker i en ännu mer väl rengjord glasburk eller en särskild jäskruka och häller sedan på saltvatten med en salthalt på 0,8-1,5% salt beroende på grönsak och recept.
Jag tror vattnet behöver vara avsvalnat också för att inte döda bakterierna som ska växa för att hålla dåliga bakterier borta. Men det är väldigt viktigt att allt är rent så att inga andra mikroorganismer kan götta till sig.

Tidigare har jag sagt att det finns två situationer där jag är extra petig med hygienen, det är på mitt jobb inom vården och när jag brygger vin. Och nu också när jag lägger in grönsaker och kokar sylt. Samma princip där, om det inte finns några dåliga bakterier från början håller det bättre.

Mjölksyrade grönsaker på burk
Smaken på en mjölksyrad produkt är väldigt speciell. Antingen tycker en om den eller så gör en inte det. Men det är i alla fall fantastiskt nyttigt för magen, det har jag sett flera bevis på!
Lycka till om ni känner att något av det här är värt att prova. Nu ska jag sätta mig och plugga lite.

På återseende /Johanna

Kommentarer

Populära inlägg