Hälsopedagogik i skolan

Fortfarande efter drygt två terminer blir jag tagen av vilka häftiga möjligheter till praktiska moment vi får i skolan.

Förra onsdagen hade vi yogainstruktör och hälsoterapeut Helena Persdotter. Vi gick igenom tre olika slags massage, hade repetition om huden och provade en avslappningsövning som en del av friskvårdssatsningen här på Klarälvdalens folkhögskola.
Nu på onsdag kommer hon tillbaka för att lära ut lite yogaövningar på eftermiddagen.
Är det inte helt fantastiskt?

Yogaövningar
Under de två terminer jag har gått hittills har vi hunnit med lite estetik verksamhet i form av att få prova på att hantverka med glas, lera, respektive ull. 
Glas är en av de tekniker som Johanna har fått prova på
Jag tycker det är så härligt för de här teknikerna hade jag nog inte haft chansen att prova annars. Så jag har lärt mig massor, också sådant som ligger utanför skolarbetet.
Ändå hinner vi få en jättebred och allsidig utbildning.

Jag behöver inte överdriva för att säga att vi har många bra lärare som kompletterar varandra och en bra klass med personer med jätteolika bakgrund och erfarenhet så det blir väldigt givande diskussioner i klassrummet och väldigt högt i tak. Inga frågor är för stora eller för små.

Av alla klasser jag har gått i är det här den där jag känner mest att jag får vara mig själv och har möjlighet att fördjupa mig ännu mer i ämnen jag stöter på som fångar mitt intresse lite extra.

Jag är inte bara tacksam för att ha fötts i ett land som folk vill fly till och inte ifrån utan även att få bo i ett land med vuxenutbildningar och folkhögskolor. Och jag är tacksam för att livet har tagit mig dit jag är i dag och att jag får vara frisk.
Vad är du tacksam för i dag?


På återseende/Johanna

Kommentarer

Populära inlägg