Varför Värmland?

Innan jag flyttade till mitt hem kände jag två människor i Värmland, en är utbildad skådespelerska och har arbetat i Värmland på olika teatrar.
Första gången jag såg huset som skulle komma att bli mitt, tittade jag runt utifrån, andra gången åkte jag dit med mina båda vänner som moraliskt stöd för detta aningen våghalsiga beslut.
Min vän utbrister -”Här i närheten bor ju en vän till mig som jag spelat teater med i ”Värmlänningarna” han är en fantastisk människa!”
Så jag visste att jag skulle få en bra granne.
Men jag fick en hel drös fina grannar. 
När jag bott i huset någon vecka knackade det på dörren och där stod en dam med en kaka i handen som hon välkomnade mig till byn med.

En sen eftermiddag första vintern i mitt nya hem hade snön fallit tjock på uppfarten. Jag var tvungen att skotta men det var helt mörkt och jag var trött efter en hel dag på jobbet i Karlstad och mörkerkörningen hem. Så jag bestämde mig att ta något litet att äta innan för att mobilisera fysisk ork.
När jag kom ut, kanske en kvart senare var hela uppfarten plogad!
Folk är helt enkelt lite snällare här. 
Men allt det kunde jag ju inte veta innan, att det skulle bli så rätt, så väldigt bra för mig.

Flytten till Värmland blev också en flytt till en helt ny fas i Lines liv. 

Jag har fått frågan många gånger varför jag hamnade just här. Hela Sverige är ju fullt med röda hus i lantligt läge.
När jag tog tjänstledigt insåg jag att jag behövde se om mitt mående. Det hade kanat utför i flera år, andra året i Göteborg gick jag en meditationskurs, genom den tekniken lärde jag mig ett lätt sätt att vila och uppleva hur skönt det känns när allt blir tystare och kroppen blir mjukare både på insidan och utsidan. Jag gick några fler kurser i personlig utveckling och började hänga i Värmland med några nära vänner från Stockholm som hjälpte en vän att skapa en kursgård.
För varje gång vi åkte dit kände jag mig mer och mer dragen till platsen och det sammanhang som växte fram. Ett sammanhang där människor vill utvecklas, bli mer av den bästa versionen av sig själva. 
Kursgården är nästan bara ett stenkast från att bli klar. Vi är ett gäng som på olika sätt bidrar för att något riktigt bra ska växa fram, en plats där människor hittar nycklar till att skapa sig mer levande liv, full av mening alla dagar i veckan.
Så någon gång längs vägen väcktes tanken att flytta hit.
Först lite på skoj började jag titta på hus i trakten och när mitt hus dök upp kändes det som om allt var riggat för mig, känslan i huset, läget, timingen.
Allt gick som på räls, någon månad efter jag köpt huset kom fyra lediga textillärare tjänster ut i Karlstad, och jag tackade ja till en av tjänsterna som gav mig möjlighet att fortsätta arbeta deltid med mitt företag.
En månad senare gick flyttlasset, till en helt ny fas i mitt liv. 
/Hälsningar Line 

Kommentarer

Populära inlägg