Jag är modist

Vi modister tillverkar främst damhattar och olika huvuddekorationer och mössor. Men vi gör även mjuka herrhattar. Jag driver mitt hattföretag för att jag älskar att skapa vackra saker och vill ha balans i livet. Balans mellan mitt jobb som lärare med massa fina barn som kräver min fulla uppmärksamhet och ibland sätter mitt tålamod och uppfinningsrikedom på prov och egen tid att skapa helt fritt i tystnad. Jag gillar att använda mina händer och ständigt hitta på nya former och sätt att lösa olika moment i den kreativa processen.

Jag tycker om att bära hatt och anser att varje kvinna klär i hatt, men vissa klär främst i stora brätten och det kan vara rätt opraktiskt till vardags. Förr i tiden, ja på Selma Lagerlöfs tid gick alla kvinnor i hatt. Det fanns inget utrymme att inte klä i hatt, ville du bli respekterad så var det bara att ta hatten på utanför hemmet.

hattstockar
Det är en lyx att jag har kunnat inreda den största salen till en hattateljé i mitt hus. Där finns min lila kakelugnen som jag eldar flitigt i så här års. Jag håller fortfarande på att skapa en 1800-tals anda och funktionell ordning i ateljén, letar efter en gedigen köpmansdisk, passande belysning och annat som bidrar till den rätta känslan.
Salen är full med modistredskap, hattstockar, textilamaterial och färdiga hattar. Flera hattstockar önskar jag mig alltid men de är inte så lätta att få tag på. Tusentals hattstockar har eldats upp men det händer att någon vänlig själ skänker mig stockar som de hittat på någon gammal vind eller uthus, det värmer verkligen mitt modisthjärta.

Line Malmsten i sin ateljé
I somras fick jag min första teaterbeställning, två hattar till Madam Butterfly till Operan på Skäret i Kopparberg. Ena huvudbonaden var en mycket stor Geisha ”hatt” en kul utmaning. Jag använde en stor utomhus-wok för att få till formen i stråmaterial. När jag arbetar intensivt som då med beställningen blir det ofta ett kreativt kaos i min vackra ateljé.

Sedan en tid tillbaka har jag satsat mer på att nå ut till fler kunder och göra min verksamhet tillgänglig för flera. Jag har via Växtlust Värmland fått bidrag till mitt företag, jag har tagit hjälp att utforma en ny logga och grafisk design, jag ska utvidga min parkering och göra lite resor för att visa upp mina hattar och coiffer (hårprydnader). Och sedan någon månad har jag en webbutik men där säljer jag bara coiffer, inga hattar. En handgjord hatt bör prövas ut noga och gärna utformas efter kundens önskemål.
/Hälsningar Line Malmsten

Kommentarer

Populära inlägg