En ny utbildning, ett företag och ett nytt hem

Då, för nu rätt länge sedan, var jag en aningen jobbig kollega, en sådan där som alltid gjorde allt rätt, jobbade jämt och hade mycket lite förståelse för de som tog jobbet på lite mindre allvar, som kanske kom lite oförberedda till något möte, gick lite tidigare utan nån ”vettig” anledning.
I takt med att livet utanför jobbet blivit mer och mer torftigt så blev jag mindre harmonisk på jobbet och blev kanske mer än bara lite gnällig och krävande. Successivt gick jag från att vara en mycket ambitiös, glad och snäll lärare som trivdes fantastiskt på jobbet till att känna mig rätt missmodig och irriterad allt som oftast.
En dag sa min nära vän och kollega ”Line du borde ta tjänstledigt”. Det var som om polletten trillade ner, jag hade aldrig tänkt tanken men visste direkt att det var just det som behövdes. Några månader senare fick jag ett förstahandskontrakt på en lägenhet som låg 15 min promenad från Tillskärarakademin i Göteborg där jag sedan läste deras tvååriga Modistutbildning.

Innan utbildningen bodde jag i Stockholm men lämnade staden under två år under utbildningen. I samband med flytten tillbaka till Stockholm startade jag mitt företag Linekka och gick ner i tjänst som lärare.
Livet kändes roligare, jag njöt verkligen av att skapa hattar, mössor, kepsar, baskrar, coiffer och hårdekorationen. Jag tillverkade alla kund beställningar på Mode Rosa, en pittoresk hattaffär i Gamla stan där jag en kort tid arbetade en dag i veckan.
Två hattar var upp och vände på slottet men tyvärr stannade ingen kvar. Den ena var för liten för vår höghet Drottning Silvia och den andra hade för stort brätte. Drottningen behöver nämligen vara synlig så stort brätte fungerar dåligt i officiella sammanhang.

Mode- och hattvisning på Alma Löw
Den stora gröna hatten har jag ”slaktat” och gjort om till en mer dramatisk hatt, en av sakerna jag visade i somras på Alma Löw där Ulrika Lundgren, Elin Äng och jag hade en mode- och hattvisning.
Efter min modistutbildning bodde jag ca fyra år i Stockholm innan jag var redo att kasta mig ut på mitt livs äventyr, utan varken skyddslinor eller säkra kort. Jag flyttade till Värmland och hamnade i en mycket levande liten by Södra Ås med de bästa tänkbara grannar.
/Hälsningar Line Malmsten

Kommentarer

Populära inlägg