Vi har varit i Hua Hin alla vintrar sedan vi gick i pension.


När man tänker tillbaka på åren som gått är det svårt att hålla tillbaka tårarna, när man tänker på att allt för många vänner har lämnat oss gamlingar. Men man måste låta livet gå vidare och försöka leva på alla bra minnen.

Den här vintern saknar vi också alla våra vänner i Thailand. Vi har varit i Hua Hin alla vintrar sedan vi gick i pension.

Beachen söder om Hua Hin
Visst har vi kontakt med många via telefon och datorn men det är inte riktigt detsamma som att kliva ur taxin från Bangkoks flygplats och tas emot av leende thaiare, när man kommit fram till Tira Tiraa, där vi hyr vår bostad.
Sedan att kunna gå ut lättklädd för att äta mat på någon av våra favoritrestauranger i en ljum kväll är något speciellt, svårt att riktigt förklara. Restaurangerna jag tänker på är Koti och Orchid, ställen om serverar mycket bra mat.
Första gången vi besökte Koti var 1988, då arbetade jag på ambassaden i Haag och hade en mycket god vän på svenska ambassaden i Bangkok. Han bjöd ned oss till Thailand och genom honom kunde vi besöka flera populära turistorter bland dem Hua Hin.

Den platsen har förändrats mycket under åren som gått. 
Det har byggts hyreshus och villor runt hela Hua Hin. Att staden har ökat i befolkning märker man i trafiken, vissa dagar köer överallt och alla hundratals motorcyklar. Det gör att luften i innerstaden är minst sagt dålig.

Motorcyklar i Hua Hin

Att staden har ökat i befolkning märker man i trafiken
Beachen närmast staden är inte allt för ren, vi brukar bada en bit utanför staden.
En av de bästa saker som jag gillar att göra är att gå runt dagmarknaden tidigt på morgonen. Bara gå där titta på all mat och känna dofterna av allt som ligger på diskarna är underbart. En sak som jag alltid undrar över var är flugorna, finns inga inne i marknaden.

Som medlem i Hua Hin Golfsociety har jag haft förmånen att få spela på alla banor i området.
Men även om jag klagar lite över luft, trafik och oren beach så har jag och min kära hustru ingenting emot att resa dit.

Under det här vinterhalvåret har vi för en gångs skull den stora förmånen att vara nära barn och barnbarn hemma i Sverige och att kunna få vara tillsammans med våra vänner i Sunne. Vi åker numera inte skidor, men vi kommer att ta med min käpp och vandra runt i den vackra omgivningen runt Fryken.

Sunnesundet

Hälsningar Kjell Herbertsson 


Kommentarer

Populära inlägg