"Det finns saker och ting från mitt förra liv som jag aldrig kommer över"

Hej
Det finns saker och ting från mitt förra liv som jag aldrig kommer över. Ett av dem är Palmemordet. Men några dagar före jul gick jag och log efter att ha hört en stjärnadvokat, en f.d världsmästare i brottning, ta upp att han hade bestämt sig för att lösa Palmemordet. Han är, som jag, övertygad om att Christer Pettersson är mördaren.

Utredningen av Palmemordet som skedde 1986 är nog en av de sämsta utredningarna som skett inom svensk polis. Vad som hände efter att Palme mördades var att hans partivänner inom polisen tog över helt och hållet. Ingen erfaren mordutredare fick vara med, jag var när det hände chef för brottsspaningsgruppen på Span i Sthlm och led varje dag när jag såg och hörde vad som hände.

Så efter två veckor gick jag till Palmekommissionen och bad att få slippa vara med. Det gick de med på, jag tilldelades bara två jobb att utföra. Det första vara att hålla reda på en misstänkt 33-åring som släpptes ut ur arresten efter att ha varit anhållen, det andra var att ta in ett antal kurder som skulle höras om Palmemordet. De hämtades in minst sagt våldsamt, alla fick lämna sina fingeravtryck och fotograferades. Vilket övergrepp, mina kollegor var lika besvikna som jag på den här åtgärden. För att göra sig hörda satte de på mig en lösmustasch, fotograferade mig och la bilden bland alla hämtade kurder. Inte speciellt populärt.

Anledningen till att jag tror att Christer Pettersson sköt Palme beror på flera saker, bland annat att det går rykten om att han gjort det för att det sägs att en av hans vänner, Bombmannen, sagt till honom att göra det. En annan sak är det PM som skrevs och lämnades in av en mycket duktig spanare i Stockholm, några veckor efter mordet. I den stod det att Christer Pettersson berättat för några vänner uppe i Västerort att han sköt Palme. Det tog ett år innan Christer Pettersson greps och anhölls. Lisbet Palme pekade ut honom, men hennes förhör sköttes allt för klantigt.

Vi får försöka leva med vad som hänt i utredningen, Christer Pettersson har både blivit dömd och frikänd för mordet. Bombmannen är också avliden. Jag hade det ärendet tillsammans med SÄK, efter att han sprängde en åklagares hus i Nacka samt Försäkringskassan på Söder i luften. Vi grep honom efter att hans bombtillverkare sprängde sig i luften framför mina spanare.

Jag försöker glömma den här utredningen, men det går inte, jag tänker alltid tillbaka hur jag försökte förklara för många av mina utländska kollegor varför ingen dömdes för mordet på vår Statsminister.   
Hälsningar
Kjell Herbertsson

Kommentarer

Populära inlägg