Kärt namn på kär vän

Det var en prövning varje morgon när jag skulle gå till jobbet. VF:s lokalredaktion låg ovanpå konditoriet. För att ta mig till andra våningen måste jag gå via korridoren bredvid Vickes.

Jag gick upp ett kilo om dagen, bara av doften.
Doften. Den jädra doften. Jag gick upp ett kilo om dagen, bara av att känna den ljuvliga frestelsen. Självklart blev det många fikastunder där nere om dagarna. En kan fika och tänka efter, en kan fika och intervjua nå’n, en kan till och med fika med arga konkurrenter. Gärna med bakelse till.

En förmiddag hamnar jag som nummer två i kön. Karln före mig pekar bestämt på en Budapestbakelse:
- Åsså vill ja ha en tocken där Barracuda di kaller.

Barracuda. Så heter den i vår familj sedan dess. Vi älskar det namnet.

/Sven-Ove Svensson

Kommentarer

Populära inlägg