Hur löser vi störningar?
Vi börjar oftast diskutera utifrån vad som är rätt eller fel. Det leder till motstånd om någon tycker annorlunda.
Blir för personlig
Då höjer vi nivån och börjar generalisera eller dra in principer i diskussionen. Sakfrågan hamnar i bakgrunden mer och mer för det gäller att vinna.
Sista utvägen är att bli personlig i diskussionen och gå till angrepp. Diskussionen är styrd av känslor och leder kanske till sårade känslor men inte någon konstruktiv lösning på problemet.
Det leder inte till samarbete och kan göra att det startar upp en konflikt.
Från känslotänk till fakta
Ett annat sätt är att gå ifrån känslotänket och föra in fakta genom att:
- formulera problemet utifrån fakta och verksamheten om det är på en arbetsplats
- inventera – vad vet vi om problemet?
- formulera lösningar
- ta beslut vad som gäller framöver men dokumentera alla lösningar om beslutet vi tog inte fungerar som vi tänkt
Kan vi inte ta beslut i en arbetsgrupp så är det närmsta chef som tar beslutet utifrån de framtagna underlagen.
Vi kan inte säga på en arbetsplats att vi har problem men vi tänker inte lösa problemen.
Modellen har vi använt på många arbetsplatser med gott resultat.
Sätt på en professionell rock
Det blir också lättare att lösa störningar om vi sätter på oss en professionell rock och förstår att alla har rätt i sina känslor, men att vi får problem om vi ska styra en verksamhet utifrån ett känslotänk.
Tack för mig!
/Yvonne Matsson Söderman
Kommentarer