Rutiner, arbetsroller och möteskultur
Inläggen den här veckan kommer att handla om balans i arbetslivet.
Privatliv och arbetsliv kan vara svårt att balansera ibland. Vi har ju en teknik som gör det möjligt att arbeta hemifrån som är på plus och minus.
Gränsen mellan arbete och fritid
Jag har mött många människor som har suddat ut gränsen mellan arbete och fritid. De är ständigt uppkopplade på olika sätt. Lösningarna för att få lite lugn och ro har varit många.
I Frankrike stiftades en lag där det är förbjudet att skicka sms eller mail utanför arbetstid.
Tydliga strukturer
Några erfarenheter ifrån arbetsplatser är att tydliga strukturer är A och O för att skapa en stabil grund att stå på.
Det handlar om hårdvara och mjukvara. Hårdvara kan vara rutiner, arbetsuppgifter, arbetsroller och möteskultur. Det frigörs mycket energi och stressen minskar när vi vet vad som gäller.
Möten kan vara ett problemområde
Jag ska belysa ett problemområde som har dykt upp i många verksamheter under åren. Det handlar om möten. Några synpunkter har varit att: de är för många, de är för långa, de är för sällan, och så vidare …
Om vi ska samarbeta behöver vi träffas och diskutera olika frågor.
Vad gör möten effektiva och givande? Det är samma svar som ovan att tydliga strukturer skapar en möteskultur.
Vi vet målet med mötet, vilka frågor som ska behandlas, vi håller tiden, alla får ordet att prata till punkt, vi håller oss till ämnet. Allt detta behöver styras upp.
Besluten bör följas upp
De frågor som har högsta prioritet är beslutsfrågor och de behöver vara spårbara då det handlar om förändringar i en verksamhet. Beslutsgången handlar också om att följa upp tagna beslut. Varför lägga ner tid på beslut om vi inte följer upp för att se om det fungerar som vi tänkt?
Till sist tagna beslut gäller tills vi fattat ett nytt. Vi säger vår mening på möten och inte efter att beslutet är taget. Vi blir bättre på att samarbeta om vi följer ett gemensamt regelverk.
Nästa inlägg ska handla om de mjuka värdena.
/Yvonne Matsson Söderman
Kommentarer