Det finns några spöken

Min tanke kring rehabilitering har varit fokuserad på att öka förståelsen för den situation man befinner sig i.

Att orientera utan karta

Tänk er att ni ska ut i skogen och orientera men inte har någon karta. Då blir det svårt att hitta och tänka ut var man ska börja.

Därför behöver man en karta för att kunna sortera upp och förstå hur det hänger ihop. Förståelsen gör att man kan ta bort en del oro och insikten att det går att göra förändringar inger hopp. Nu behövs en planering. Det går inte att göra allt på en gång. Några effektiva högpresterande personer som jag mött har kommit helt utmattade tillbaka, då de har påbörjat allt de kan komma på för att få mer energi. Börja med små förändringar och håll i är en bättre strategi!

Effektivitets- och jämförelsespöket

Det finns några spöken som är inblandade och kan heta effektivitetsspöket eller jämförelsespöket. Effektivitetspöket säger alltid gör färdigt, jag ska bara … och så vidare. Jämförelsespöket är besvärligt då alla andras handlingar klumpas ihop och jag klarar ju inte av att uppnå den nivån. Arbeta med att förändra dessa spöken och hitta en väg som passar dig är en bättre strategi.

Lyssna på kroppens signaler

Vad är det som gör att vi inte lyssnar på kroppens signaler. Det finns många förklaringar och några är att vi har ju inte tid, jag klarar av det, jag tar det sedan. Det är hjärnan som tar över.

Det som jag har sett många exempel på under min arbetsresa, är att man har tappat bort de grundläggande förutsättningarna för att hålla balans. Vi behöver inte sova så mycket, hinner inte äta på bestämda tider, arbetar för många timmar utan vila. Den tid som ska ge energi är bortprioriterad. Vet inte hur många personer som sagt: Förr brukade jag spela gitarr, fiska, vara ute i skogen, träna och så vidare … för det gav mig lugn men det var länge sedan. Med andra ord det som ger energi är det första vi prioriterar bort.


Jämför med vågskålar

En tankeställare: Se två vågskålar som är kopplade till hjärnan. I ena skålen ger vi ut energi och den andra vågskålen fyller vi på energi. Skålen som ger ut energi är oftast helt nedtyngd.

När man blir medveten om hur det hänger ihop kan man göra en förändring och göra andra val.

Återkommer till temat val i nästa inlägg.

/Yvonne Matsson Söderman

Kommentarer

Populära inlägg