Stark kultur av företagande och konstnärskap i Sunne

 ”Ack Värmeland du sköna du härliga land”! Ja, där vill jag leva och där vill jag bo. Jag heter Ulla-Britt Fräjdin Hellqvist, är deltidsboende i Sunne sedan många år. 

1990 styrde vi vår kosa till Östra Ämtervik när vi köpte vårt landställe 800 meter norr om affären. Efter åtta år började vi leta efter något mer permanent och efter två års letande fick vi möjligheten att köpa vår gård som ligger ca 7 km söder om Sunne, på östra sidan Fryken. 

Här stortrivs vi. Trevliga grannar och vacker utsikt, så mycket mer kan man inte önska sig.

Vy från köksverandan.


 





När jag var 6 år flyttade familjen till Kil. Jag växte upp på landet, vid Kils kyrka och Fryken bjöd på fritidssysselsättning både sommar och vinter. På somrarna badade vi fast det var kallt i vattnet och på vintern åkte vi skridskor på isen. Att det var kallt i vattnet fick jag erfara alla somrar jag var simlärare. Men det var inget som stoppade oss från att simma och dyka.

Efter 9:an gick jag på gymnasiet i Karlstad och sedan blev det Chalmers (Göteborg). Jag är civilingenjör, men jag brukar säga att jag inte är ”riktig” ingenjör utan snarare har jag en examen som visar på att jag är logisk och kan lösa problem. 

Medvetenhet och acceptans tar lång tid

Så det blev Volvo Personvagnar (numera Volvo Cars) i drygt 20 år. Jag var med på hålkortens tid som programmerare, därefter blev det motorutveckling, chef för miljö (alla områden), chef för konceptcenter i Kalifornien och till sist som kvalitetschef för Volvo Cars (alla områden). Redan 1994, för snart 30 år sedan, hade vi klart för oss att vi behövde sänka bränsleförbrukningen, hitta fossilfria lösningar, minska partikelutsläpp, öka återvinningsgraden mm mm. 

Jag läste IPCC:s första rapport om klimatförändringarna och kontaktade Bert Bolin, en av grundarna av FN:s klimatpanel IPCC. Bert var dess första ordförande och jag lärde mig mycket om klimatet av honom. 

Det jag lärde mig var också att medvetenhet och acceptans tar tid. Lång tid. Vi drömde redan då om bränsleceller som den bästa lösningen för fossilfria fordon. Förhoppningsvis får vi se många bilar som körs med bränsleceller inom några år. 

Här förevisas en av Volvos motorer.
Jag talar om vikten av att ha rätt vridmoment.





 




IT, industri, samhällsutveckling och miljö

På Volvo arbetade jag med hela världen och fick förmånen att bo och arbeta i USA. Att arbeta med att utveckla bilar innebär bland annat att arbeta med socialantropologi, high-tech, marknadsföring, lagstiftning och ledarskap. Ett brett spektrum av områden som passar mig bra. 

2001 blev jag erbjuden en tjänst som chef över ett antal näringspolitiska områden på Svenskt Näringsliv i Stockholm. Nu blev arbetsfältet företagandets villkor i Sverige och EU. Jättekul och många gånger frustrerande. 

Som kvalitetschef var jag van att tillsammans med andra hantera och hitta lösningar på svåra problem. Regeringen kallade till möte i juni 2001 för att diskutera det viktigaste problemet Sverige hade - hur få bukt med långtidssjukskrivningarna som kostade samhället minst 60 miljarder om året. 

Det var ett konstruktivt möte där alla var överens om att något måste ske. Regeringen beslöt att kalla till tre-partsamtal. Från Volvo var jag van vid snabba puckar så jag blev rätt desillusionerad när det dröjde 8 månader innan regeringen kom till skott och kallade oss samman.

Jag slutade på Svenskt Näringsliv 2006 och blev då en fri fågel. Sedan dess har jag arbetat som rådgivare, styrelseledamot och konsult. Vid sidan av arbete har jag varit ideellt engagerad i bland annat Tällberg Foundation, A Million Minds och Ruter Dam. 

De företag och organisationer jag är och har varit engagerad i verkar främst inom IT, industri, samhällsutveckling och miljö. Nu är jag 67 år och håller så sakta på att trappa ned på det betalda arbetet och växla upp det obetalda. Det är skoj att arbeta ideellt med det som känns angeläget och bidrar till att det blir bättre.

Renovering av klubbhuset på Sunne GK.




 







Stark kultur av företagande och konstnärskap i Sunne

Vi, min make Erik och jag, har haft förmånen att i början av 80-talet få bo och arbeta i Irak. Erik har också bott och arbetat i Indien och jag i USA. Vi har via våra arbeten och privata resor upplevt hur olika kulturer fungerar och lärt oss mycket av alla de vi lärt känna. 

Ett lands kultur säger mycket om det som varit och det som komma skall. Det är vi som bor i Sverige som formar vår kultur. I Sunne finns en stark kultur av företagande och konstnärskap. Båda bygger på att ha en idé och göra verklighet av den. Det tänker jag blogga om.

/Ulla-Britt Fräjdin Hellqvist


Kommentarer

Populära inlägg