Vikten av rätt bemötande
Om vi spolar tillbaka bandet till juni 1998, sommarlovet mellan andra och tredje året på omvårdnadsprogrammet. Då gjorde jag min första sommar i Sunne kommun. Jag blev timanställd vikarie på dåvarande avdelning 3, Brogården. Precis på samma sätt som det börjar för många andra.
Mina rutinerade medarbetare visade mig allt, lärde mig det jag behövde och gav mig förtroendet att utföra precis samma uppgifter som dem.
Rätt bemötande
Jag minns ingen särskild introduktionslista eller vikariebroschyr, men jag blev väl bemött och omhändertagen, vilket är bland det viktigaste och något jag bär med mig genom hela min yrkesresa. Vikten av rätt bemötande.
Idag sitter jag själv här och rekryterar personer i samma situation. Mitt mål är att våra nyanställda medarbetare ska bli bra omhändertagna, känna sig välkomna och viktiga. Och bli en del av vår verksamhet.
Vi måste från början ge dem bästa förutsättningarna och hjälpa dem utföra vårt uppdrag på bästa sätt. Ge våra kunder trygghet och god omvårdnad.
Tydlig introduktion
Hur gör man det då?
Det behövs ett engagemang från oss som visar våra nyanställda till rätta, att vi poängterar både vad som är bra och vad som kan göras bättre. Och att man under sin introduktionstid alltid har någon att vända sig till.
Idag har vi en tydlig introduktion, vi delar ut broschyrer med all information man behöver. Vi har checklistor för att inget ska bli missat.
Som medarbetare i socialtjänsten behöver du också tillgång till flera olika system för schema, löner, dokumentation, larmsystem och signering för utlämning av läkemedel.
Så mycket kompetens
Jag är så stolt över vårt team och alla vi har runt omkring oss i våra verksamheter! Vi sitter på hög kunskap och kompetens för att utföra vårt uppdrag i socialtjänsten på bästa sätt.
Under resans gång blir jag mer och mer imponerad av vilket team vi är i kommunen! Så många olika medarbetare med så mycket kompetens.
Det spelar ingen roll vad du stöter på för bekymmer finns det alltid en annan medarbetare att vända sig till i olika frågor.
Kommentarer