Vårt viktiga arbete

Idag går jag till mitt arbete med ett leende på läpparna och känner att jag har ett betydelsefullt jobb. Vårt arbete är väldigt brett och viktigt. 

Det som är mest meningsfullt med mitt arbete är att göra skillnad för våra kunders vardag och att de blir väl bemötta och känner sig trygga med oss. Det är inte bara ett arbete utan man blir både vän och familj samtidigt. Man får ett förtroende för varandra.  

Därför är just vårt bemötande mot andra människor så viktigt, hur vi använder oss av ansiktsuttryck, attityd, tonfall och hur vi delar information och arbetsuppgifter.  

  • När jag började jobba på Salla så fick jag en genomgång, broschyrer med all information jag behövde veta och rundtur för att veta vart allt fanns. Jag fick en inblick i hur arbetet gick till och efter några dagars introduktion som jag fick av personalens erfarenhet och goda kompetens kom jag snabbt in i arbetet och utförde samma arbetsuppgifter som dem.

  • Steget att börja arbeta med människor kan för många kännas stort eller svårt. Med facit i hand är jag så glad att jag vågade testa när jag ser vilken livsglädje en värmande hand ger de äldre och känslan av att jag är behövd övervinner allt. Att få känna sig behövd.

Susanne till vänster, fast anställd inom kommunen sedan 1993 och vår Vikarie Mia.


Jag vet hur tacksamt det är med hjälpen vi ger, ibland kan man inte göra allt men det man gör räknas. Att få håret fixat på morgonen, lite nagellack på naglarna eller få skägget rakat är inget som tas föregivet. Men så uppskattat. 

/ Ida


Kommentarer

Populära inlägg