Entreprenörskap i praktiken
I somras fick vi en felleverans av kanelbullar till vattenlandet. Vi arbetar med färdiggräddade bullar som vi bara behöver att tina för att kunna servera. Nu hade vi av misstag istället fått en leverans av ogräddade bullar.Jag ringde leverantören och fick veta att nästa leveransmöjlighet var tidigast om en vecka.
Det är bara att gilla läget tänkte jag och gick för att hämta de kartonger som redan hade transporterats ut till kioskerna och förbereda dem för retur. Men i kiosken fanns det inte någon kartong med bullar. När jag frågade tjejerna i kiosken vart den var tittade de skräckslaget på mig.
- Den är i restaurangen, fick jag veta.
- Varför då? frågade jag.
Jo, när personalen hade sett att bullarna var ogräddade hade man helt enkelt skickat en person till restaurangen intill, lånat deras varmluftsugn och såg till så att de ogräddade bullarna blev gräddade. Sedan kunde man servera nygräddade bullar till våra gäster hela den dagen, och alla vet ju hur gott det luktar av nybakat och hur underbart det smakar.
Det går alltid att lösa en sak på minst två sätt.
Kommentarer