Lyssna, och du får höra de mest fantastiska berättelser

Ja men hallå. Det där jag skrev igår kan väl inte vara sant! Det är väl bara fantasier. Jag har väl förläst mig på gamla folksagor och folktro. Jag hade faktiskt släktingar hemma i Kristinhamn som var fullständigt övertygade om att de sett tomten eller vätten som bodde på höskullen på gården i Bergsjötorp. Dom var fullständigt sansade och vettiga i allt annat dom sa, men man kunde inte ifrågasätta att gårdstomten fans och att dom sett honom. Lögn? Osanning? Vidskepelse? Vad är sanning egentligen? Svaret på den urgamla frågan, som Pontius Pilatus frågade Jesus vid förhöret på borggården, det svaret är nog inte så enkelt. Jag själv har ett arbete och har vigt mitt liv åt tjänst till en kyrka som på något sätt tror på berättelser som är betydligt märkvärdigare än den om mitt möte med vätten på spången över Klättbäcken. Där finns berättelser om hav som delas, eld från himlen, döda som får liv igen, änglar, om Gud som blir människa och mycket, mycket mer. Och jag möter människor som berättar berättelser från sina egna liv om möten med människor och händelser som också de är betydligt märkvärdigare än berättelsen om mitt möte med vätten, berättelser som verkar otroliga, levnadsöden som verkar fantastiska och makalösa. Och jag träffar också människor som berättar om erfarenheter som dom beskriver med ord som änglar, krafter och röster. Vad är sant? Är inte det sant som människor tror. Tror på i den betydelsen att det utgör grunden för hur de handlat och tänker och påverkar deras liv. Om jag skulle möta dessa människor med att säga ”Det där, det tror jag inte på, du hittar på”. Då blir det inget möte. Men om jag istället ber dom berätta mer, ber dom bjuda in mig i deras berättelse så att jag kanske kan se och ana livet ur deras synvinkel då kan jag kanske också förstå vad det är dom menar och vad som är viktigt för dom. Deras berättelse är sann i den bemärkelsen att den är viktig, den har påverkat dom och deras liv. Människor runtomkring oss bär på de mest fantastiska och otroliga berättelser, på fasansfulla och obegripliga berättelser. Lyssna på dom! Avfärda dom inte som lögn, fantasier eller överdrifter på en gång. Ta dig tid att lyssna så kanske du kan ana djupen i en människas liv. Sen finns det ju de också som bara hittar på, som berättar för berättandets skull. Och här i Sunne finns det ju en tradition av skrönor och berättande – men kanske, kanske – även i de mest fantasieggande och märkvärdiga berättelser från Selmas eller Görans hand eller från någon av de berättare som man än idag kan möta i trakten - kanske det finns där i dom berättelserna korn av sanning, den sanning som betyder något. Och min berättelse om mötet med vätten då - ja kanske lärde jag mig något när jag satt på en granstam ute i skogen en stund här om dagen.

Kommentarer

MB sa…
Ja ha, det var som jag trodde! ;-)

Populära inlägg