Undrar vem platsens talang egentligen är?

Nu har jag funderat länge på vem platsens talang egentligen är? Medge att det låter som att det handlar om en person, ja vem av alla duktiga Sunnebor gäller uttrycket. Tycker ni att jag är petig?

Det är riktigt att jag alltid söker språkets precision. Hur bör tolkning av begreppet Genius Loci uttryckas? En plats specifika anda kanske. Det är svårt, luddigt och abstrakt, ungefär som att definiera människans själ.

Jag hörde på radions ring P1 en kvinna uttrycka att en 1000-årig ek var värd mer än ett människoliv, när diskussionen hettade till. Detta sagt för att belysa människors diametralt skilda uppfattningar angående livets och naturens olika värden.

För nutidsmänniskor är det ovetenskapligt att besjäla naturen, men låt oss tala om till exempel bruksanda, storstadspuls, glesbygdsromantik, skogsväsen eller något annat i samma stil för att belysa språkets möjligheter.

Plattityden “Platsens talang” är i mina öron helt omusikalisk, då formulerar jag mig snällt.

Jag har grubblat på en lämplig formulering. Tolkningsfri och med entydig betydelse, och fann följande; Orts Andan inte särskilt fyndigt kanske, men om man måste översätta Genius Loci är det ett begripligt begrepp.

Sagolika Sunne… låter också som brösttoner, men fungerar ändå utmärkt. Ryktet säger att det skall komma förändringar. Annars frågar jag mig bara angående dagens logga, hur kunde man släppa igenom samma typsnitt och mönster som Lutherhjälpen använder?

/Anders

Kommentarer

Anneli Jansson sa…
Hej Anders
Roligt att ta del av dina funderingar. För oss som drev projektet är platsens talang alla människor i Sunne.Det finns en enorm kraft när människor på en ort samverkar och bidrar med sina olika kompetenser.

Genius Loci var ett tillväxtprojekt som pågick 2008-2011. Begreppet är latin och användes av romarna för att beteckna ”husets ande” som skyddade invånarna. Numer används det för att beskriva lokalt yrkeskunnande som en grund för en orts framgång.

Bakgrunden till att vi använder det latinska uttrycket är att vi hämtat kunskaper från Reggio Emilia-regionen i norra Italien. Lärdomar därifrån säger att det ligger viktiga förutsättningar för tillväxt i det sociala kapitalet.

Genius Loci handlade om att skapa nya möten och samarbeten över olika gränser och ta vara på eldsjälars kraft. Det vill säga engagera så många som möjligt i arbetet med Sunnes utveckling.

Vi har arbetat med värdskap för att bemöta andra och varandra på ett sätt som gör att människor känner sig välkomna. Vi har fått gott resultat av arbetet. Läs gärna om projektet på www.sunne.se/geniusloci

Flera nya samarbeten har startat mellan företag och det här har också hänt:

•Svenskt Näringsliv mätning av företagsklimatet i Sunne – 20:e plats av 290 kommuner – klättrat tio placeringar

•Sveriges Kommuner och Landsting (SKL)ny servicemätning – 6:e plats av 166 kommuner

•Nyföretagarcentrum - Sunne har 7,5 procent nystartade företag per 1000 invånare. Nyföretagande har ökat med 92,3 procent. Sunne i topp i vår grupp ”kommuner i glesbefolkad region”

•5:e plats i Sverige i antal företagare utifrån invånarantalet

•Bredband på gång i hela Sunne

•NCC och Lecab vill bygga bostäder i Sunne

•Förundersökning om att göra miljardsatsningen Climate Arena pågår – en klimatanläggning för biltester i Sunne

I Genius Loci har vi – företag, föreningar, intresserade Sunnebor och kommunen – också jobbat fram ett platsvarumärke för Sunne. Resultatet av workshops, seminarier och undersökningar blir att vi ska koppla oss närmare Värmland.

Alla som ville kunde delta i arbetet eftersom vi bjöd in via annonser. Synd att du inte var med och diskuterade! Förra veckan hade vi ett frukostmöte för företagen när vi berättade om arbetet och hade en workshop.

Sagolika Sunne är kvar som ett kompletterande varumärke och är tänkt att främst användas inom kultur och berättande. Samt när vi beskriver Sunne i text.

Platsvarumärkesprocessen har handlat om vad vi vill förmedla och berätta om Sunne. Hur vill vi att Sunne ska kännas? Det vi kom fram till är att det vi gör i Sunne ska vara spännande, äkta, underhållande och påhittigt.

Arbetet med hur profilen skulle se ut överlät vi till proffsen på Yrkeshögskola Wermland, Broby Grafiska som tillsammans med experter på området tagit fram Sunne|Värmland visuellt.

Sagolika Sunnes typsnitt togs fram 2005 i en process som leddes av Ord&Bild i Karlstad, tillsammans med cheferna i Sunne kommun och i diskussion med näringslivsrådet i Sunne. Typsnittet American Typewriter ska påminna om berättandet och associera till Selma Lagerlöfs skrivmaskin på Mårbacka.

Typsnitt har vi inte ensamrätt på och för min personliga del tycker jag inte att det är så hemskt om någon skulle råka tänka Lutherhjälpen som bedriver internationellt utvecklingsarbete. Men eftersom det står Sagolika Sunne tror jag att det är tydligt att det inte har med Lutherhjälpen att göra. Samma typsnitt används av många i väldigt olika sammanhang.

Tack för ditt engagemang!

Med vänliga hälsningar
Anneli Jansson, informatiosstrateg, Sunne kommun

Populära inlägg