Vinst i Frankrike för Simon Arvidsson

Det blev en utökad cliffhänger, men varför jag har varit i Frankrike är för att (trumvirvel…) spela pingis!

Förutom att spela i högsta ligan i Sverige spelar jag även i andraligan i Frankrike.
Klubben heter CTT Bruille och ligger i norra Frankrike nära Belgien. För att kunna hålla på med bordtennis på den nivå som jag gör just nu är det fördelaktigt för mig att spela två ligor eftersom det är från klubbarna jag får min lön. Det är även bra för min utveckling att få annat motstånd än de som jag mött i Sverige så många gånger tidigare, så jag är väldigt glad över att få möjligheten att spela i Frankrike.

Det går att spela i två ligor samtidigt så länge som båda ligorna inte är i den högsta serien. Min prioritet är dock att spela i Sverige, så jag åker bara ner till Frankrike till matcherna.
Franska flaggan
Matchen denna gång var mot Metz, ett lag som precis som vi kämpar i den nedre delen av tabellen, så det är en extra viktig match.

Förberedelserna för mig är allt som oftast att jag åker från Helsingborg på morgonen för att sedan komma via Kastrup, Charles de Gaulle och sedan tåg till Bruille eller där bortamatchen är. Idag är det bortamatch så vi kom igår kväll till Metz och på matchdagen tränar vi ca en timme för att spela in oss lite och förbereda spelet inför kvällen. Det är inte så hård träning utan man checkar mest av slagen och känner så att det mesta känns okej.

Lag CTT Bruille
Efter träningen går vi ut och äter någonstans, maten är rätt så bra i Frankrike tycker jag. (Det är ju inte som på Saffran & Vitlök men det funkar. ;) Är det bortamatch brukar det bli några timmar på hotellet där jag gärna sover ca 30 min mitt på dagen och sedan analyserar motståndarens styrkor, svagheter och hur jag vill spela mot honom.
Vi åker till hallen så att vi är där ca två timmar innan match, gör en ordentlig uppvärmning och spelar mycket för att hitta rätt känsla.
Saffran och Vitlök, Sunne

En viktig del i min uppladdning precis innan match är bön. Jag är aktiv kristen och det är egentligen där jag har min identitet, inte som bordtennisspelare utan som kristen. Jag brukar be att jag ska kunna få ut min kapacitet när jag spelar, ha bra attityd och att Han ska ge mig kraft att kämpa och koncentrera mig varje boll, som förmodligen är min bästa egenskap som pingisspelare. Jag brukar inte be för vinst eftersom jag vet att Gud älskar min motståndare lika mycket som mig, men jag tror att Gud bryr sig om allt vi gör och att han kan stötta oss oavsett vad vi gör.

Gud älskar min motståndare lika mycket som mig

Det blev en spännande match där jag vann min första match mot en fransos som jag var ganska mycket bättre än.
När jag skulle spela min andra match mot en kille från Indien (ja de kan faktiskt spela pingis där också) ledde vi med 2-1 i matcher. Spelsystemet funkar som så att det är först till fyra vinster men det kan även bli 3-3, så jag hoppades på att säkra minst oavgjort för laget. Jag är jämn med honom som jag mötte, men tyvärr var han lite bättre för dagen och det blev förlust med 7-11 i femte och avgörande set för mig.
Det blev dock en härlig seger ändå med 4-2 för oss och vi tog vår första vinst för säsongen (vi förlorade första två matcherna) så det var sköna poäng!
Simon firar vinsten
Alltid skönare att resa hem igen med vinst i bagaget, så det var en glad Simon som kom hem till Helsingborg efter två dygn i Frankrike!

/Simon

Kommentarer

Populära inlägg