Attraktion eller distraktion, du väljer!










Förra veckan var jag i Skövde och föreläste på temat Du väljer vem du är! Det var kundens eget önskemål om titel och det passade mig utmärkt eftersom ordet väljer pekar mot eget ansvar.

Ni vet, ibland har vi en tendens att skylla på andra eller på omständigheterna när vi inte lyckas vara våra bästa jag eller nå våra mål. Fast vi vet innerst inne att det inte är riktigt sant. Vi har alltid makt att påverka en situation, kanske inte helt, men delvis. Och det är där ansvaret kommer in. Om jag inte tar det ansvaret får jag ingen makt. Över mitt eget liv. Ganska viktigt, eller hur?

Jag tänkte bjuda på lite guidning kring några av de små val vi gör hela dagarna, som får stora konsekvenser. Här är två val:

DISTRAKTION
Vi ängar oss åt sådant som tidsfördriv, förströelse eller underhållning. Som inte egentligen betyder så mycket för oss utan som mest är ett sätt att få tiden att gå. Vi kanske tror att det innebär vila, men i själva verket tar det energi från oss. Hit hör också sådant som andra påverkar oss att göra men som inte är så viktigt för oss själva. Eller rutingöra som vi sitter fast i och aldrig vågar avstå ifrån för att ge oss själva en gåva av något vi har lust med. Eller arbete, om det sker i en form där vi inte trivs och känner oss påfyllda av det.

Min erfarenhet är att livet kan fungera bra om distraktion utgör en liten del, men att vi på sikt mår dåligt om det tar för stor plats. Eller om vi saknar en kraftfull attraktion som kärnan i livet och därför ägnar oss mycket åt distraktion.

ATTRAKTION
Vi ägnar oss åt sådant som får våra själar att sjunga och hjärtan att hoppa. Kännetecknet för attraktion är att det är något du dras till, det vill säga din magkänsla, ditt hjärta eller kanske hela din kropp bara vet att det är det här som är rätt, det är det här jag vill. Och när du väl gör det så lever du verkligen upp och känner dig påfylld av energi. Resultatet berikar ditt liv på många sätt, ibland även ekonomiskt.

Det här är ett av de områden i livet där vi verkligen har en tendens att tänka för mycket och överanalysera. Vi tvekar att ta steget att göra det där som vi verkligen längtar efter. Eller vi låter alla distraktioner komma i vägen för vår attraktion. Och det tar i sig mycket energi att stå emot den magnetiska dragningskraft som attraktionen utgör. Det blir man trött av.

När vi går för det vi attraheras av (på djupet alltså, man måste lära sig urskilja den djupa attraktionen från själens längtan jämfört med den ytliga som ger snabba kickar) börjar livet samarbeta och vi upplever ofta det som kallas flow. Allting liksom bara faller på plats precis så som jag hade önskat, fast lite bättre.

Du väljer. Power to the people!

/Mia Lehndal
www.coachcom.se

Kommentarer

Populära inlägg