Fotboll på elitnivå + akademiska studier =
det bästa av två världar

Hej
I dagens inlägg tänkte jag prata om hur det är att plugga samtidigt som man bedriver elitverksamhet i en idrott.

När jag började studera hösten 2009 på Uppsala universitet, hade jag ingen aning om ifall det skulle funka. Jag kommer ihåg när jag satt med min mamma Karin vid köksbordet i Lysvik, spekulerande och diskuterande om hur jag skulle försöka lägga upp det.

Att flytta till en ny stad och börja med en 5-årig utbildning och samtidigt sträva efter att bli fotbollsproffs kändes häftigt och roligt, men också lite nervöst. Men alla var väldigt peppande i min familj och det var bara att köra.

På morgonen föreläsning i universitetsaulan... 
















Sedan rullade bara tiden på, jag var på föreläsningar på förmiddagarna och sen på eftermiddagarna var det träning, ibland tränade vi två gånger om dagen och då blev inte så mycket plugg. Ofta fick jag gå mitt i lektionen för att träna och sedan ta ikapp det på kvällen, men det var inga problem.

Hängde både med mina pluggkompisar och fotbollspolare vilket var stimulerande på många olika sätt, eftersom man fick ett utbyte av att träffa olika människor som bryr sig om olika saker. Det känner jag är något som jag kommer ta med mig från min Uppsalatid, att kunna umgås med olika människor som brinner för sin grej.

Det jag har älskat med att både plugga och spela fotboll på hög nivå är att man får det bästa av två världar. Man behöver inte prioritera bort något, det är bara att planera sin tid väl. Att få chansen att vinna viktiga matcher på kvällar och helger och sedan komma till sin klass i skolan dagen efter där hälften inte har en aning om hur det gick, utan istället bryr sig om dagens föreläsning med vetenskapliga teorier som fokus, det gör att man får en skön mix.

...på kvällen match mot Hammarby,
en vanlig dag i studie- och fotbollslivet. 
















Därför vill jag rekommendera att fortsätta drömma även om du vill skaffa dig en akademisk utbildning. Det behöver inte vara sport, det kan vara vad som helst. Man behöver inte välja bort sin dröm även om samhället idag handlar mycket om val. Du bestämmer själv över ditt liv och alla kan fixa att både bedriva studier med någon annan sysselsättning som man tycker är kul.

Hoppas ni får en trevlig helg och att skidspåren i Sundsberget fortfarande är åkbara så ni kan ta er en tur.

Kram Calle

Kommentarer

Populära inlägg