Wilma Kyrk, 14, graderad till svart bälte i karate




















Hej!
Jag som kommer att blogga denna vecka heter Wilma Kyrk, är 14 år gammal och är uppväxt här i Sunne.

Mitt stora intresse är karate, men har även dansat jazzdans många år men bestämde mig för att sluta i år då jag kände att jag ville satsa mer på karaten. Jag började träna karate vid 8 års ålder och har hållit på sedan dess.

Karate handlar framförallt om självförsvar, styrka, smidighet och balans. Karate är ursprungligen grundat i Japan, men har spridit sig runt om i världen och är något som väldigt många människor håller på med. Karaten innehåller en del olika stilar, och just vår stil heter Inoue-Ha. Grundaren till denna stil hette Soke Yoshimi Inoue som tyvärr avled 1:a maj i år.

Det finns 7 olika bälten inom karate som man stegvis uppgraderar. Varje gång man får ett nytt bälte, d.v.s. att man klarat av en högre nivå, så kallas det att man graderar sig. Varje gradering går ut på att man utför en kata (ett rörelsemönster) för det bälte man har, som sedan ska godkännas av tränaren för att man ska få sitt nya bälte. Man avslutar varje gradering med kumite (fight) som tränaren bedömer.

De bälten som finns, från lägsta till högsta nivå, är vitt, orange, blått, lila, grönt, brunt och svart. Det gröna och bruna bältet kräver tre graderingar medan de lägre bältena endast kräver en. Det svarta bältet får man efter alla dessa graderingar, men sedan finns det ännu några steg inom det svarta bältet som kallas ”dan”.




















Jag har klarat av första dan, men vet att det finns fler. Den 21 december 2014 graderades jag till svart bälte tillsammans med en grupp andra.

Detta är lite om karaten, mig och det jag sysslar med. Hoppas ni fått en inblick i detta och så ses vi i nästa inlägg då jag kommer skriva om lite andra spännande saker. :-) Kram!

/Wilma


Kommentarer

Populära inlägg