mitt • sunne

En tydlig grafisk profil tycker jag är mycket viktigt. Kanske är jag skadad av att ha arbetat i den grafiska branschen under i stort sett hela mitt vuxna liv och tillbringat många berikande år på Brobygrafiska.

Jag tycker det är viktigt att något känns igen. Om det så är ett välkänt M eller en karaktäristisk gångstil. Båda gör att du på långt håll ser vad eller vem det är. Oavsett om du vill stanna till för att äta/prata eller ta en omväg för att slippa. Både M:et och gångstilen har ett värde och om man vill sticka ut och kännas igen är det mycket värdefullt om andra direkt kan se vem man är. Det är nödvändigt att vara medveten om sina tillgångar och ta tillvara på dem.

I dag, 20/4, har vi årsstämma för centrumföreningen SKUTT. Där väljs en ny ordförande som skall ta ansvaret för en förening som har cirka 65 medlemmar.  SKUTT är en ekonomisk förening vars medlemmar är kommunen, fastighetsägare och företagare.

Företagarna kommer till större delen från handeln, men även från caféer, restauranger, boenden, banker och andra företag som ser nyttan med att Sunne har ett levande centrum. Mycket av arbetet görs ideellt av medlemmar och styrelsen, men vi har även en driven projektledare på timmar som arbetar med Sagolika sommar och Sagolika jul.

I kvällens stämma kommer vi, förutom att välja nya styrelsemedlemmar, rösta om en grafisk profil och ett nytt namn på föreningen. Jag blev invald i styrelsen för två år sedan. På ett av de första mötena jag deltog i tog vi fram västar som vi skulle bära när vi sålde lotter på den årliga rullskidtävlingen. Vi började diskutera logga, färgval och typsnitt på västarna.








SKUTT, som står för Sunne Kommun Utvecklas Tryggt Tillsammans, har en logga med tre prickar i olika storlekar. Vi hade inte någon förklaring vad de tre prickarna stod för och ingen grafisk profil att rätta oss efter. Ingen färgkod, inget typsnitt och inget direkt kännemärke som gör att folk på långt håll ser att det är vi.

Efter en dialog på styrelsemötet om avsaknaden av en tydlig grafisk profil tog vi kontakt med Brobygrafiska för att höra om deras studerande kunde ha något projektarbete som stämde bra överens med vårt behov.

Som tur var hade en yrkeshögskoleklass ett projekt som passade in i vad vi sökte. Kursen skulle gå om två terminer. För en förening med begränsade resurser finns inte möjlighet att anlita ett produktionsföretag som levererar på dagen. Vi får vara väldigt lyckliga att det finns en kreativ skola med studerande som får toppjobb på reklam-, produktions- och designföretag över hela Sverige efter två års studier. Så två terminers väntan passade oss perfekt.

De studerande gjorde en enkät och fick reda på att folk inte kände till oss på nära håll. De kunde inte lista ut vad SKUTT var. Några trodde SKUTT riktade sig till barn tack vare en vit kanin som bar samma namn i en svensk klassisk serietidning. De studerande kom därför med ett förslag att vi även bör byta namn.

Flera grupper arbetade med olika förslag under våren och vid en redovisning i november 2015 fastnade våra medlemmar för namnet mitt • sunne och dess grafiska profil. Till det hör en färgkod, typsnitt och en utskärning av Sunne kommuns vapen som tydligt visar för betraktaren vilka vi är.
Jag tror det hjälper oss att marknadsföra Sunne.

/Rickard Lindqvist





Kommentarer

Populära inlägg