Sunne - Värmlands Berlin

Västanå teaters Lomjansguten 2015 i Berättarladan.Foto Håkan Larsson.














Under ett besök i Stockholm träffade jag en journalist från Ekot som kallade Sunne "Värmlands Berlin" när han hörde var jag kom ifrån. Och vem är jag då. Jag är Rickard Lindqvist. Född 1974, uppvuxen i Sunne och för tillfället driver jag vårt familjeföretag i fastighetsförvaltning. Tack vare det har jag kommit i kontakt med Sunnes centrumförening SKUTT där jag än mer ser möjligheterna av samarbete på en liten ort.

Sunne är en kittel av olika näringar så som grafisk, skog, papper, verkstad, handel, turism och kultur. I lokal media kan man läsa att syftet med försäljningen av Kolsnäs är att öka turismen och se till att Sunne återtar platsen som Värmlands mest självklara destination.

Läser jag en annan sida finner jag Urban Edbergs glädje att guida turister i Värmland och han tar stor hjälp av kulturen, berättartraditioner och värmländska skrönor. Kulturturism växer och där har vi en guldgruva att ösa ur. Mycket händer redan i Sunne, men jag tror det kan hända ännu mer bara vi är fler som hjälper till.

Journalisten som myntade uttrycket Värmlands Berlin såg Västanå teater, Alma Löv med manusutbildning, muralmålningar, alla konstnärers vackra arbete under påsk och kulturveckan. Då har jag inte ens nämnt både levande och döda författarstorheter.  Kulturlivet är så stort i lilla Sunne. Så stort att man får nypa sig i armen för att förstå det. Jag blir lätt hemmablind och ser inte värdet av kulturen som finns här och hur mycket det gör för bygden. Sedan finns det de som gör otroligt mycket, men skulle de få lite hjälp kunde de göra mycket mer.














Som fastighetsägare kan man även göra nytta för att besöksnäringen skall gå bra. Lars Ramström köpte och rustade upp Slottet så det kan kallas just slott igen. Anders Magnusson lät Marja i Myrom måla den spektakulära muralmålningen på teaterväggen. Båda skapar intresse som lockar turister att komma in i Sunne. För där har vi haft problem enligt en handelsutredning som gjordes nyligen. Vi har mycket kultur i kommunen, men inte i centrum. Vi vill ha fler turister i centrum som nyttjar våra restauranger, caféer och butiker.

I centrumföreningen SKUTT arbetar vi för att finna samarbeten för att fler turister skall hitta hit. Till exempel låta Västanå teater synas i Sunne under våren med något litet i början, till att synas mer och mer inför premiären så alla nyfiket ser att det snart spökar i Berättarladan. Ett annat exempel kan vara att låta Påskrundans alla utställningar finnas som smakprov i butikerna. Eller att vi lyfter olika teman inför guidade turer så turister ser att kulturen lever i Sunne. Vi försöker komma på vad vi kan göra och har du en idé vill vi gärna höra den.

Jag älskar de härliga blomsterarrangemangen som vi har i Sunnes centrum. I dem finns roliga texter att läsa och det ser jag att många gör. Tänk att ta det ett steg längre. Vi har och har haft så många författare i Sunne vars texter skulle kunna lyftas fram. Nedsatta i marken, tryckta på skyltar, projicerade på väggar eller kanske som ljud i strategiskt placerade högtalare. Som här med Freddie Wadlings vackra Värmlandsvisa

Värmlandsvisan är skriven av en Sunnepôjk. Ja, Anders Fryxell föddes i Dalsland och dog i Stockholm, men under en tid hade han Sunne som sin hemvist, så givetvis hör Värmlandsvisan till det som kommer från Värmlands Berlin.

/Rickard Lindqvist


Kommentarer

Populära inlägg