Människans röst kan producera alla ljud på ett hälsosamt sätt

Välkommen sköna maj!

Vilken fantastisk helg! Sol och åter sol!
Utemöblerna fick äntligen komma ut i ljuset igen (dock inte taket på paviljongen ännu), gräsmattan fick sin första frisering och barnen med kompisar har sprungit in och ut hela helgen.
















På valborgsmässoafton sjöngs våren in uppe på hembygdsgården i Sunne. En tradition vi har följt ända sen min man gick med i Sunne Manskör. Tyvärr fick ingen brasa tändas, men det hindrade inte känslan av att våren nu är här på riktigt. Och våren är min absoluta favoritårstid. Man känner hur livet återvänder inuti en själv och i allt runtomkring.

Jag har också hunnit plugga och öva i helgen. Vid sidan av mitt arbete som sånglärare på folkhögskolan läser jag nämligen en tre-årig Singer/Teacher-utbildning i CVT (Complete Vocal Technique) i Köpenhamn. Det är sex seminarier per år och förra helgen var det femte för i år.

Med ordet "komplett" i förkortningen CVT menas att alla ljud som den mänskliga rösten kan göra, går att producera på ett hälsosamt sätt. Det är en teknik som jag upplever är fantastisk både för mig som sångerska/pedagog men också för mina elever!

Nej, hörni, tillbaka till vardagslivet igen. Nu ska jag gå ut och hänga upp lite tvätt i trädgården!

/Carita


Kommentarer

Populära inlägg