Att välja uppförsbacke

Fryksdalen är verkligen idealiskt för cykling. Här finns både asfalterade landsvägsträckor utan överdriven trafik och mängder av små fina grusvägar. Jag cyklar mest på grusväg då jag tycker det är kul att cykla på så många olika vägar som möjligt. Har cyklat någorlunda regelbundet i många år men kan fortfarande komma in på småvägar alldeles i närheten som jag aldrig tidigare varit på.

Utsikt över Älgsjön

Cykling i Fryksdalen bjuder också på varierad höjdprofil och ett rikt galleri av uppförsbackar. Och är det något jag gillar extra mycket med cykling så är det att ta sig uppför en riktigt tuff uppförsbacke. Tänkte därför beskriva några högklassiga pulshöjare i trakterna kring Bäckalund, Lövåsen och Gröna Dalen.

Bäckalund

I Bäckalund finns en riktig favorit när det gäller asfalterade backar. Från Ivarsbjörkehållet och förbi kvarnen upp till korsningen är lutningen och backens längd perfekt för att man både ska kunna ta ut sig ordentligt och hålla hög fart hela vägen. Gäller att välja rätt växel för att inte ta slut för tidigt bara. Mycket bra uppvärmningsbacke.

Arnstorp

Som cyklist och människa föredrar man ju egentligen att cykla rundor snarare än fram och tillbaka. Arnstorp är en återvändsgränd men tycker uppförsbacken här är så pass bra att det är värt besväret. (Finns förvisso en skogsväg som går ner till Hällsjön från vändplanen men efter en fiaskoartad provtur är det inget jag kan rekommendera.) En lång malande stigning följs av en rejält brant avslutning. Efter backen kan man dessutom få känna historiens vingslag och förundras över naturens kraft. På vänster sida finns nämligen stubben efter en gigantisk ek planterad i slutet av 1500-talet. Helt otroligt att det funnits en ek av denna storlek här. Enligt Skogsstyrelsens webbtjänst Skogens Pärlor var stamomkretsen 5 m (!). På nervägen får man sedan en fin utsikt över skogslandskapet.

Norra Höjden

Har man varit upp till Arnstorp kan man lika gärna passa på att ta sig över Pörtberg via Norra Höjden. Här har vi en uppförsbacke med föredömlig längd. Inte så konstigt med tanke på att man nästan når kommunens högsta punkt öster om Fryken. Man passerar dessutom något så exotiskt som en alpackafarm. Det kan verka som att denna backe också är en återvändsgränd men när man nått vändplanen kan man svänga vänster in på en mycket fin skogsväg som leder ner till Lövstaholm. Mountainbike är dock att rekommendera. Njutbar nerförsbacke som belöning för den tidigare klättringen och efter en ganska nyligen utförd avverkning har man fin utsikt ner mot Stor-Jangen.

Utsikt över Stor-Jangen från Pörtberg

Älgsjöberg

Främst av alla uppförsbackar i mitt närområde håller jag ändå backen vid Älgsjöberg mellan Björkaholm och Dunderängen. Startar med ett otroligt brant parti där man får hålla koll så man inte lutar sig bakåt så att framhjulet lättar från marken. Fortsätter därefter uppför en bra bit till innan man tagit sig hela vägen upp. Om man kostar på sig att stanna en stund eller helt enkelt cyklar nerför åt andra hållet så har man en storslagen utsikt över Älgsjön och de skogbeklädda omgivningarna.

Tips på andra häftiga uppförsbackar mottages tacksamt.