Återta och levandegöra försvunna samiska kulturarv

En viktig del av min verksamhet är sameslöjden eller som vi säger Saami Doudji. Det är samisk slöjdkunskap som oftast förmedlas via tradering, vanligast muntlig överföring från förälder till barn. 

Mina förbilder och mina slöjdmästare var min morfar och mormor, Aajja och Ahhka på sydsamiska. De hade med sig slöjden som det mest naturliga, något som man alltid hade med sig. Jag var åtta år när morfar/Aajja Albin Andersson lärde mig att slå rep på gammalt vis, förhand och att tvinna snoddar till samekniven nejpien.
Den stunden glömmer jag aldrig det är som om det var igår.
För det är något speciellt med den äldre sameslöjden alltså den samiska bruksslöjden. Den har alltid fascinerat mig och trollbinder mig än idag. Slöjd tar tid och speciellt när man har hållt på ett helt liv med hantverket. 

Ola Stinnerbom och en nåjdtrumma

För ungefär en 15 år sedan började jag fördjupa mig i den mytomspunna uråldriga samiska spåtrumman, nåjdtrumman. Den har alltid fascinerat mig och speciellt den magin och den kraft som finns i en riktig samisk Gievrie.
Men tyvärr så är det så att vi i århundraden blivit fråntagna, bestulna och berövade vårt heligaste kulturarv. Kyrkan och staten har i all tid bedrivit en hetsjakt och riktat sin förföljelse mot detta heliga redskap och instrument.
År 1692 infördes det dödsstraff för att inneha och bruka trumman. 

Jag jobbar som samisk trummakare och arbetar med att levandegöra och ta tillbaka trumman som ett av de immateriella samiska kulturarven.
Det är ett oerhört svårt och tidskrävande arbete eftersom det inte finns någon att fråga om råd. För den kunskapen försvann när förföljelsen av nåjdtrumman var som värst under 1600- och 1700-talen. Från den tiden infördes en slags tabu där bara några enstaka nåjder/shamaner förde vidare denna dolda kunskap. 

Här är från min Atelje och studio i Västra Ämtervik

Jag har idag tillverkat ett hundratal nåjdtrummor, både ramtrumman och skåltrummorna som var vanligt på 1600-talet innan de försvann. År 2014 gjorde jag en större trumutställning på Sandgrund Karlstad.

Här är mina trummor på Lars Lerins Konsthall:
 
Min trumutställning har även varit på Ájtte, det samiska museet i Jokkmokk:
 
Trumutställningen har även varit på besök på kungliga Slottet, Stockholm:
 
Här kan ni se mer av min sameslöjd på min hemsida:

Under våren släppte jag ett nytt album; Journey Through the Elements, ett unikt musikaliskt möte mellan Birgitta Hedman Yoga- och Gongterapeut.
Här möter hon den samiska artisten och trummakaren Ola Stinnerbom som levandegör bortglömda samiska rytmer till den uråldriga sydsamiska jojken, Vuellien. Tillsammans skapar de något alldeles unikt och kraftfullt. Lyssnaren tas med på en inre resa genom de fem elementen där kraften i trummor och gongar återställer lugnet i kropp, själ och sinne. 
Här kan ni lyssna på singeln från Albumet Journey Through the Elements
 
Här kan ni läsa mer om mig på min hemsida.
 
Ola Stinnerbom
Västra Ämtervik, Sunne



Kommentarer

Populära inlägg