F-stop company - ideen om å bo i et kamerahus

Etter min første speed-date ever, og det med FEM, med beslutningsmyndighet samtidig, så ble det mer fart i sakene, ikke på bakken som de sier, men i hodet. 

Landskapshotell er og blir Juvet i Norge. Jeg hadde ikke lyst til å lage en kopi, utover det å putte rom ut i naturen med minst mulig avtrykk, det er det mange andre som gjør. 












Hva er min greie? Jeg er fotograf og hva har min fotoverden til felles med oppholdsrom?

Jo, et kamera. Et kamera er et rom som slipper en kontrollert mengde lys inn. Der har jeg det! Gjestene våre skal bo i et kamera! 2,40 meter høyt og 3,60 meter bredt er åpningen på rommet. Hvorfor det? tenker du, jo det er filmformatet til 135 millimeter film.

24x36 mm var det. Alle som har fotografert med speilrefleks før det digitale kjenner den.

Ved å plassere disse rommene på kanten av stupet i Jongsberget så vil det å oppholde seg i rommet med glassfasade på 2.4 x3,6 oppleves som et landskapsbilde av Fryken og bølgende värmlandske åser.

For en sjelden gangs skyld føler jeg at jeg er litt genial… og jeg vet akkurat hva jeg skal kalle prosjektet:

NORDISK SENTER FOR FOTOGRAFI !!!












Full av entusiasme er det på tide å fortelle kona om geniets store, nye planer. Hun sier hun er mottagelig for alle nye ideer som ikke begynner på L...andsskapshotell.

Hun følger derfor kamera-ideen med glødende øyne, men da jeg kommer til navnevalg er brekningsrefleksen umiddelbar.

Nordisk SENTER…..  - Jeg spyr av «nordisk senter for et eller annet», det gikk inflasjon i dem på 90-tallet, og et SENTER her, i et rødt tømmerhus på landet, det føles ubeskrivelig feil valg av navn, sier hun.

Hun har så rett…..












Tilbake til strabasiøs promenering på Jongsberget for å få nye ideer, så kommer det atter noe tikkende inn fra oven…

1,4-1,8- 2,0- 2,8- 4- 5,6- 8- 11- 16-22-

Blendertalll, benevnelser på blenderåpninger, en blender er det som regulerer mengden lys som slipper gjennom objektivet, de heter: f-stops.

Der er det!

THE F-STOP COMPANY har sett lyset!

/Tom-Egil Jensen













Du kan kan følge vår drøm på Instakonto @thehotelretreat

Kirsti Hovland jobbar som journalist och Tom-Egil Jensen som fotograf

Kommentarer

Populära inlägg